Escort 1,6 Zetec motor

Er ejer af en Ford Escort 1997, 1,6 Zetec 90hk, kørt 151000km.

Har kørt godt indtil medio april. Motor "går" på kun tre cylindre i tomgang. Konstateret ved at afmontere tændkabler. Øges omdrejningerne til et højere niveau er ændringen i motorgangen ikke så udpræget som ved tomgang ergo motorgangen er meget bedre. Virker som om en ventil er defekt. Såfremt der er tale om defekt ventil vil det så være rentabelt at reparere motoren el. bør man finde en andem motor?

 

Mvh. Bobbe


HC

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 muligheder

1. Manglende kompression, så som du selv siger kan det godt være en ventil
2. Falsk luft kan også være en mulighed

Mvh. K.Davidsen

Prøv at foretage en kompressionstest. Måleinstrument fås f.eks. i Biltema.
Hvis kompressionen øges, når den dårlige cylinder får en sjat olie, er det stempelringene. Ellers sandsynligvis en brændt udstødningsventil.

Tak
Vil du vurdere at en reparation af motoren vil kunne betale sig såfremt stempelringe/udstødningsventil skal skiftes.

Mvh- Bobbe


HC

Kommer meget an på bilens værdi, motorens km tal.. og ja, der er mange faktore som spiller ind.

Mvh. K.Davidsen

Køretøjet er årgang 1997, km 151.000.
Er løbende vedligeholdt. Det sidste år har den fået ny kobling, generator,tandrem,
samt div. rustarbejde.

Ovennævnte vedligehold er naturligvis med i overvejelser om en evt. istandsættelse.
Jeg kender ikke prisen på rep. at eksisterende motor, men måske vil det være billigere
at finde en anden velfungerende motor.

Mvh. Bobbe
ps. som nævnt er det i tomgang man mærker problemet. Når motoren er arbejdsvarm kører den rigtig godt med super god træk/accelleration, Har netop været på en længere motorvejs tur. her kører den fint.

HC

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis