Højt varmeforbrug

Hej med jer.

Vi bor i et hus fra 1900. Det er på 176 m2. Vi har i sommers, fået hulmursisoleret (50-60 mm) og lagt 300 mm flamingo i krybekælder i vores to stuer, samt entre (i alt 60 m2 ca).
Vi har fjernvarme i huset.
Jeg kan ikke forstår vores forbrug. Vi bruger ca 75 m3 om vinteren pr/måned og om sommeren, når alt varme i huset er slukket, bruger vi alligevel 50-65 m3 fjernvarme. Jeg synes det er rigtig meget.
Jeg vil prøve at slukke for cirkulationspumpen til brugsvandet, for den kører hele året rundt, alle dage. Hvis den hele tiden skal sørge for der står varmt vand klar i hanerne, så kan det måske være derfor? Jeg er bare nød til at prøve mig frem. Kan det hjælpe på fjernvarmeforbruget, at slukke for cirkulationspumpen? Og kan der ske noget ved at slukke den?

Mvh Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din cirkulation af varmt vand kan sluge en hel del - hvad med et ur på den?
Jeg har prøvet at slukke min cirkulationspumpe til brugsvandet i et døgn, men jeg brugte det samme, som når den kører. Jeg har kørt forskellige forsøg, hvor jeg har gjort et tiltag i et døgn, og derefter målt forbruget. Lige meget hvad jeg gør, så bruger jeg ca 3 m3 fjernvarme i døgnet. Min retur er også ret høj. den ligger på ca 40 grader. Hvad kan man gøre for at gøre returen så kold som muligt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg ville nok kontakte din fjernvarme leverandør.
Er det en gammel VVB , har du tryk difference regulator på systemet ? fremløbs eller retur ventiler måske begge dele ? Lyder som om du skulle ringe til et vvs firma og få gennemgået din indstallation , lyder som om det skal indreguleres eller der er et eller andet der " kortslutter"
der sidder en trykdiff men den er til brugsvandet, så den har vel ikke noget med retur temp at gøre? Tror også bare jeg skal have fat i den lokale vvs mand, og få ham til at se på det.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Mon ikke det bare er en avtb ventil eller lign. trykdiff er en ventil/regulator der styre forskeldstrykket imellem frem og retur for derved at kunne styre "hastigheden" på fjernvarme vandet (lidt forinklet beskrivelse)
Skal en tryk diff stå højt eller lavt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Så lavt som muligt, hvor anlæget stadigt køre tilfredsstillende
Okay. Det er tryk diff til fjernvarmen kan jeg se, og ikke til brugsvandet

Jeg spørg kun for at blive klogere.

 kan også være svært at se hvis det sidder lidt kompakt
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis