Lampeudtag i gipsloft

Hej

Jeg skal have sat et gipsloft op direkte på mit nuværende træloft, mit spørgsmål går nu på hvordan skal jeg gøre omkring lampeudtaget? Skal der sættes nogen form for skærmning op og hvordan finder jeg ud af hvor det er, når først pladerne er sat op?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få nogle af de orange loftudtagsring hvor du kan forlænge det nuværende lampeudtag. Hvis alt er monteret korrekt sidder der bag ved lampeudtaget en dåse hvor ledninger går i. Dette er lampeudtagsboksen og det er på denne loftudtagsringene skal sætte på sådan du får sænket lampeudtaget. Jeg er ikke elektriker men har selv oplevet lignende problemer under min renovering. Med hensyn til at måle afstanden kan du sætte gipsen op indtil du kommer til loftudtaget. Så kan du putte noget farve på som smitter af på lampeudtagsringen (Konens fundation er perfekt til dette). På bagsiden har du nu et 100% nøjagtig aftryk af hvor hullet i gipsen skal være. Dernæst tager du bare et passende størrelse hulbor. God fornøjelse

 

Hopper lige på vognen her med et tillægsspørgsmål i samme stil

Hvad så hvis man monterer nye gipsvægge indvendigt, udenpå den originale væg?
Skal man så trække nye længere ledninger, mener der er en regel med at man ikke må have nogen skjulte samlinger når det gælder strøm i vægge/lofter, men er ikke helt sikker.


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Ja, kan ledningerne ikke nå ud til en ny installation i de nye vægge, må der trækkes nye ledninger også.
Hvis dine lampeudtag går gennem det nuværende træloft, skal du ikke forlænge dåserne. De skal bare slutte tæt mod gipsen. Dåserne skal kun føres igennem, såfremt det er brandbart materiale.

Mht. gips på vægge, er det korrekt at man ikke må have skjulte dåser. (Det er forkert at sige samlibger, da man gerne må samle eks. en ledning med klemmuffer og trække ind i et rør!)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...