Kileformet spær på tilbygning til skur

Hej LDSére

Jeg har et muret skur i gasbetonsten jeg godt kunne tænke mig at bygge et skur til mere. Denne skal opføres i træ. Alt det materielle har jeg styr på, såsom sokkel, befæstning, og træskellet.
Problemet er taget. Jeg skal have forlænget de eksisterende spær på det nuværende skur. Dette har jeg tænkt på at gøre med en gevindstang + bulldogskiver, spændeskive og låsemøtrik på de gamle spær forbundet med de nye spær til tilbygningen. Det egentlige problem er at de nuværende spær ligge vandret på remmene, herved fåes lige lofter indvendigt.. Hernæst er der stemt ud og klodset op til taglægterne, sådan taget får hældning. (taget er ståltrapezplader). Taget har kun 1 gradshældning
Nu til problemet. Det nuværende spær på skuret er 50x125 mm. Den nederest taglægte er stemt ned i spærret. Tilbygnining bliver 2.5m lang og længden på de nye spær til tilbygning bliver 2.60 med udhæng. Jeg har tænkt på at skære et kileformet spær (ens med taghældningen) og sætte det sammen på det nuværende spær, nærnæst ligger jeg taglægter på "kilerne". Men den yderst del af spærret bliver derved kun 65mm. Er der nogen som har erfaring med dette - og er dette for lidt? Kan det holde eller er det muligt at forstærke dette med 2 ens kiler af feks. 45x95mm spærtræ på hver sin side, og vil dette hjælpe på styrken? Der bliver lagt det samme tag på som det nuværende skur. Håber nogen kan hjælpe - eller måske har andre ideér.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Umidelbart lyder det ikke gangbart, jeg vil foreslå du lægger nye spær/bjælker i hele længden, altsår også på det eksisterende.

Ellers må du jo lade det gå ud over loftshøjden, så spærbjælkerne kan få en fornuftig højde...

mvh jens
Det havde jeg også tænkt på at lade det gå ud over lofthøjde. Men hertil kommer der også at jeg skal have større sternbrædder for det bliver pænt. Udskiftning af bjælkerne vil resultere i alle lofterne skal laves om. Umiddelbart tror jeg at ved en forstærkning på 45 mm tømmer på hver side af de nye spær kommer spærret bredde vel op på 135 mm x 65 mm. Det er jo i princippet en ordenligt bjælke i den forstand, og har vel en langt større brudstyrke.
Hej
Bjælkerne skal have en vis højde for at kunne bære, hvis du laver det som du foreslår, vil de komme til at hænge efterhånden.
Du behøves ikke at lave loftet om, af med taget og læg de nye bjælker op af de gamle, og lad dem gå hele vejen.

mvh jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis