højbede af mursten

Har brug for et godt råd:

Jeg skal have lavet et nyt højbed - str. ca. 100x200x40 cm.

Jeg har allerede 4 stk lavet i lærketræ, men vil gerne lave noget andet.

Denne gang overvejer jeg, om jeg ikke kan lave det i mursten i stedet for. Jeg har tonsvis af goe gamle massive genbrugsmursten, som bare venter på at blive brugt til noget.
Jeg forstiller mig at det mures op med alm. mørtel og senere vandskures med skalcem 2000. (andre forslag?). Eventuelt kan jeg lade murstenene stå og være rå), og slutte af med at lægge en lærkeplanke på som top (skruet ned i murstenene)

Min bekymring går på fugt og frostsprængninger om vinteren. Er der nogle som har erfaring med at bruge almindelige mursten til højbede?
Kan de holde til fugt og frost.

Jeg har mulighed for at benytte et gammlet plant tykt betongulv som 'sokkel' og bare fjerne betonen indenfor i højbedet med vinkelsliber. (resterne af et gammelt staldgulv). Så det vil være nemt at mure op. 

Ser fremt til at høre jeres meninger.

- Peter
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stene ikke er hårdtbrændte, altså klinker, vil de suge vand og hurtigt begynde at skalle af, særligt i forbindelse med frost, som du selv er inde på. Så du bør fugtsikre dem som minimum fra jordsiden.
Jeg er ret sikker på, at den konstruktion vil volde dig sorg, pga frostsprængninger.
Jeg tror ikke på, at du kan fugtsikre det tilstrækkeligt.

Med venlig hilsen
ktm

OK,

Tænkte det jo egentlig nok.

Hvad så hvis jeg køber nye grå cementmursten.
Vil de ikke kunne klare mosten?
Jeg tænker at de er mere i stil med belægningsfliser, men jeg kender ikke rigtig noget til cementmursten.

- Peter

De cementmursten du omtaler, er så vidt jeg ved alm. tegl med grå farve.

Jeg har lavet en del bede "rumblede" herregårdssten, limet sammen med flexibel flisemørtel - det er nemt og holder supergodt.

MEN du har jo stenene liggende - og en ordentlig udført havemur giver jo ikke problemer med afskalninger - men har selvfølgelig ikke helt den samme fugtpåvirkning. Jeg ville gøre forsøget, men så afslutte med en støbt (vandtæt) kant på toppen og evt. også pudse på indersiden. Ville nok egentlig bruge sokkelpuds til det hele - og også mure i en stærkere blanding end normalt.

Mvh.

Jan R.
det er cementmursten som disse jeg i stedet tænker på at bruge:

http://www.kp-beton.dk/default.asp?id=23&table=html
http://www.rc-beton.dk/pages/webside.asp?articleGuid=54289&menuGuid=29802&submenuguid=31128

Kan jeg regne med at de ikke sprænger i fugt og frost? De flækker/skaller jo ikke som alm. mursten, regner jeg med?

- Peter
Annonce
nå ok - nej, de burde være perfekte til formålet. Men du får jo ikke ryddet de andre mursten "væk" så ;-)

Mvh.

Jan R.
Jeg vil nu anskaffe mig nogle cementmursten og lime dem sammen med lip multiklæb.

De goe gamle mursten må fortsat stå trygt under tag og afvente at blive brugt.
Jeg er sikker på at der kommer en ombygning eller 2 hen ad vejen i udhusene.

- Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis