At skifte en lask

Er der nogle, der har erfaring med selv at udskifte en lask? Jeg har en tre-stykker der skal udskiftes. Skal en lask tilpasses udover de ydre mål? Altså, skal den rundes på bagsiden så den følger skrogets runding, eller er det blot et ret stykke træ? Og hvad med materialevalg? Skal det være lærk som klædningen?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver en lask, går jeg ud fra du mener et lille stykke træ til at holde 2 bordender sammen med.
Er din klædning af lærk, bør du vælge lærk også til dine lasker. Sørg for at lasken har samme runding som klædningen har
der hvor den skal sidde. Du skal også sørge for at lasken går et lille stykke op på bordet over og under de to bordender du skal laske
sammen, for at kunne holde faconen, du kan jo bruge den gamle lask som skabelon. Hvis lasken er monteret med jernsøm, som man ofte gjorde tidligere, så brug kobbersøm og -nitteskiver for at undgå eletro-kemisk nedbrydning af træet.
Vh Jan

JanViking

Hej.
Lige et par kommentarer. Allerførst ville jeg vælge enten robinie (falsk akasie) eller spejlskåret eg til laskerne. Gerne lidt tykkere end klædningen. Og som Jan skriver skal de rundes i begge planer, så de følger skroget. overkanten rundes også så der kommer lidt "krone" på for at der ikke kan stå vand. De skal være så korte at de IKKE når spanter eller svøb, således der ikke kan samle sig skidt og dermed fugt. Giv godt med grundingsolie hvor fladerne mødes og afslut med noget trætjære eller noget tyk oliemaling, så der er et "barierelag" mellem klædning og laske. Jeg ville nok vælge at bolte det sammen med rustfri A4 syrefast stål, da man kan klare det uden at der er en der holder et modhold på. Og sådan at du kan trække det ordenlig sammen, giv de undersænkede boltehoveder et par omgange med lidt værk eller bomuld, inden du sætter dem i. Hullerne i klædningen må godt stramme LIDT mens hullerne i lasken ikke må stramme, da den så kan flække.
Ja det var så mine tanker om lasker.
God arbejdslyst
Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis