Gipspladeloft nedsænket mere end 4 cm

Min ene stue har haft et nedsænket loft af træforskalling beklædt med cellutexplader, men efter jeg har fået dem pillet ned kan jeg se at det har været nedsænket med over 4 cm. Jeg påtænket umiddelbart at genetablere loftet på den oprindelige træforskalling men i stedet med gipsplader.

Jeg mener dog at have læst at der netop stilles specielle krav til lofter som er nedsænket mere end 4 cm, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget præcist om det nogen steder.

Nogen der kan hjælpe mig med mere info om dette?

Med venlig hilsen

Anders

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil da lige prøve at bidrage med mine tanker desangående. Ved ikke hvor de 4cm stammer fra. Mener ikke selv at have hørt om noget specielt omking lige nøjagtig 4cm.
Kan dog komme i tanke om 3 ting der skal tænkes på når loftet sænkes:
1) At lofthøjden ikke bliver for lille. Mener det skal være 235cm
2) Brand. Der må ikke foretkomme skjulte korridorer hvor ilden kan brede sig, dorfor skal der isolering i hulrummet.
3) El-loftdåser. Skal enten forlænges eller flytes ned i det nye loft. Autoriseret arbejde.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Minimumskravet er 230 cm

Grunden til der ikke må være så meget luft, er at branden så nemmere kan sprede sig, derfor skal der gyldes op med isolering.

Eldåserne kan forlænges hvis ledninger stadig kan nå ned til under det nye loft, er dette ikke muligt så skal de forlænges, monteringen må ikke forekomme over loftet.
Mange tak. Altså så længe jeg fylder hulrummet op med isolering skulle det altså være lovligt. Loftshøjden bliver ca. 245 cm med det nedsænkede loft og el-arbejdet er naturligvis autoriseret. Jeg var dog bange for at der var en masse indviklede/dyre regler.

Mvh Anders

 

Det med de 40 mm + kommer fra Eksempelsamling om brandsikring af byggeri af 2006 kap.5.1.2 - Nedhængte lofter.

Du skal ved nedhængte lofter som har en hulrumshøjde på mere end 40 mm og et volumen på mere end 1,0 m3 træffe de nødvendig brandtekniske foranstaltninger.

/Jesper
Brandingeniør
Nej, der er ingen indviklede regler omkring det, så længe der ikke fremkommer over 40 mm luft mellem lofterne er der ingen problemer i at sænke det, og dette undgås nemt ed isolering mellem lofterne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis