løse mursten i øverste lag

godaften

har observeret nogle løse mursten på hjørnerne af min garage og hus i øverste lag.
Er der tale om en typisk skade og er det noget som snarest skal udbedres?.

hilsen
tellme
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo an på om det bare er en skalmur, eller om det er den bærende mur ?
Er der risiko for at de kan blæse ned?

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

nej det vil jeg ikke mene men jeg forstår din pointe - kan jo være risikabelt hvis de pludselig falder ned - må vist have fat i en murer. Undrer mig bare over de pludselig går løse. Men det må enten være bevægelser i huset/slidtage eller nogle dårligt murerede sten?? som sagt ligger de i øverste lag og de er nok også en smule mere udsatte
Jeg vil gætte på at de er blevet fugtige/våde i efteråret, og ikke nået at tørre helt inden vinteren kom. Så skal der ikke meget fugt til at frostsprænge en fuge.

Pil stenene af rens gammel mørtel af, kom noget nyt på læg stenene tilbage, og vupti er muren som ny, og hvis vandet er kommet som slag regn sker det nok aldrig igen, men er der en utæthed i taget eller indækningen kommer det igen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
jo men selvom fugen er frostsprængt burde der ikke være tilstrækkelig mørtel til at holde stenen fast??
Nej, for fugen vil løfte stenen fri.
nå ok tak for tippet - det var jeg ikke klar over :-
Vandet der ligger i forkanten vil udvide sig ved frost, og derved presse fuget fremad og stenen opad.

Men der skal nok en murer på, hvis det er hele øverste skifte der skal ordnes, er det kun enkelte er det da til at overskue selv...
TIT saa er det ikke selve murværket der er noget ivejen med, hvis det er det øveste skift der løsner sig. Tværtimod er det træet oven på stenen der har bevæget sig "lægter,forskalling, børende bjælke eller tagrender" der er skyld i at øveste skift har givet sig.
Hvis det er hele huset den er galt med i øvesteskift uden at se det på billeder vil jeg selv påstå at det er dårlig opmuring af sidste skifte. For de hænger ikke bare frit, der er altid en sammenhæng med noget der løsner sig.
Men efter en af de hårdeste vinter i nye tider så kan det være at det har givet sig men frostsprængning på øvesteskift er ikke MULIGT ! for det kan ikke kune være øvesteskift hvis frostsprægning har præget huset der skal lidt mere end øvesteskift tiil.

Den sidste grund er at hvis de har lagt binder øveste skifte for at ligge stikket er jo ogsaa en mulighed for at det har givet sig

Sex er godt, Sex er sundt, I lændgen gør det ondt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis