disel til bil

Kan olie i olietanken bruges til bil?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fyringsolie? ja, det kan det... men overvej det lige, med hensyn til renhed, alder og evt vandindhold. Er det lovligt..? næh. Er din bil en gammel Mercedes fra 80'erne, så bare hæld på, men er det en ny commonrail med jeg-ska-gi-dig-ska-jeg teknik, så ville jeg nok ikke gøre det.
hvis det er en nyere bil, kan det koste en pumpe ... i hvertfald et sæt nye dyser

fyringsolie idag er som diesel var for år tilbage. Så hvis bilen har nogle år på bagen ville jeg ikke tøve med at bruge det. Det er dog ikke lovligt pga det ikke har samme afgift som diesel. Har hørt at feks ældre vw diesel motorer kan køre på rapsolie uden at blive bygget om, så hvorfor ikke fyringsolie?

og en anden ting er at det ikke er billigere , de få øre du spare på diselen , kommer du dobbelt af med i hyppigere filterskift
Fakta: De nye højttrykspumper kan IKKE tåle fyringsolie eller raps

Annonce
fakta: Hvis man sammenligner datebladende på svovlholdig diesel og fyringsolie er der ikke nogen forskel andet end navnet, begge dele er farvet. Svovlet er også med til at smøre højtrykspumpen derfor vil jeg ikke hælde afsvovlet diesel på min gamle båd. En sjov detalje er at svovlholdig diesel gerne må sælges til marinebrug (kommerciel eller ikke) og er en krone billigere ca. på min lokale lystbåde sælger de derfor farvet, svovlholdig diesel de har købt en krone billigere ca. to kroner dyrere end den svovlfrie koster på tanken, det må de tjene godt på.

Dr_Lyn
Fyringsolie er "farvet", for at man ikke skal bruge det som motorbrændstof.

Du kan læse lidt på SKATs hjemmeside:

http://info.ccta.dk/skat.aspx?oId=205448&vId=0

Bøden starter med 2.000 kr. og opefter.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Fyringsolie er tit mindre ren end diesel, da olieselskaberne tager bundsjatterne med alt lortet i til fyringsolie.
Hvis du kikker på et datablad hvilke forskel der er, er den store forskel cetan tallet og svovltallet.. Der er mere svovl i fyringsolie, og derfor vil din bil forurene mere hvis du kører på det.. Vedr: cetantallet er det med diesel og cetan som med benzin og oktan.. des højre tal des bedre for motoren.. Til diesel biler står der i din man. at din bil skal køre med en cetantal typisk over 50.. I fyringsolie er cetantallet ca. 20-30..
Det betyder at dine ventiler vil "banke" lidt og din forbrændning er ikke optimal. Det har selvf kun betydning for motore der går med mange omdr. En bådmotor er ligeglad
Kulstofskæder for Diesel ligger på: C10-C18, hvor fyringsolie ligger på: C10-C20. Ud fra dette kan du se at fyringsolie hovedsagelig er diesel. Men du risikerer tilstopning i filtrene pga. de sidste C19-C20 kulstofskæder som er i fyringsolie.
Du kan læse meget mere om benzin, diesel og fyringsolie på miljøstyrelsens hjemmeside:
http://www.miljoestyrelsen.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www.miljoestyrelsen.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-585-3/html/kap02.htm

Ud over dette kan du spørge en værkfører på værksteder, der reparerer dieselvogne. De kender problemet med fyldte filtre

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis