Mostotter og ny græsplæne

Gode råd efterlyses.
 Jeg er i gang med at omlægge vores have, men er løbet ind i et irriterende problem. For 3 uger siden sprøjtede jeg plænen med round-up for at slå græs og mos ihjel, hvilket også er lykkes. Nu har jeg fræset haven 5 gange, men der er stadig mostotter i jorden (jeg har revet nogle gange). Hvad skal jeg gøre for at komme disse mostottet til livs? Jeg har fået en masse råd, men endnu er der ingen der har sagt det samme – fræs igen! Riv mosset væk! Lej en maskine hos maskinudlejeren der fjerner mos, sten og grene! Put jord over og plan ud??? Jeg har puttet jord på en del af haven nu, men jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg får jorden gjort klar til græssåning.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er det der er tilbage, så riv det hele godt igennem
Det fjerner mos, sten mm, planer, forbereder jorden bedre til såning
Husk kemi er godt men ikke alt, og de fleste lukkde vandboringer ligger under villa/paraselhuskvater

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for det begge to. Jamen så må jeg jo i gang med riven igen - desværre. Konen er dog noget utilfreds for hun vil have en grøn plæne snart ;-)
Rive og greb er altid effektivt
Plænen bliver jo alligevel ikke bare lige grøn i løbet af en uge. Så en dag fra eller til...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Martin T på 05 maj 2010 08:22
Tak for det begge to. Jamen så må jeg jo i gang med riven igen - desværre. Konen er dog noget utilfreds for hun vil have en grøn plæne snart ;-)


Så stik hende riven, og sig at det går hurtiger når hun hjælper til
Og så stikker du ned i plantecenteret og finder de bedste frø til jeres plæne imends

Arbejdsdeling du ved

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Nu har plænen eller hvad jeg skal kalde den fået den store tur med riven. Det gav 4 ture med traileren til lossepladsen, men haven ser godt ud nu og græsset er sået.

Tak for rådene.
Skulle der begynde at komme mos i det nye græs så lad være at gå til den med riven. Det vil gå hårdt ud over det nye græs' rødder. Giv plænen en gang jernvitriol i stedet. Det slår mossen ihjel og skader ikke græsset. Det har ikke en landtigsvirkning mod mos, men sikrer at græsset kan etablere sig ugeneret og dermed blive stærkt og kraftigt og være med til at holde mossen nede. Når plænen er etableret kan du begynde med rive, vertikalskærer og NPK igen.

Personligt er jeg holdt op med at bruge tid på mekanisk at samle mos. Plænen får lidt NPK i april og skyggestederne får en gang jernvitriol i maj, og det holder det på et acceptabelt niveau over sommeren. Er sommeren meget våd kan der være behov for at bruge en 50'er på en gang jernvitriol mere. Men det giver stadig god tid til at sidde på terrassen med en kop Barolo i hånden mens naboen tøffer rundt med bør og trailer og laver mosbjerge
... og ikke klippe tæt....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis