Ny radiator

Hej jeg skal have installeret en ny radiator på første salen i et hus fra 1934. Huset er opvarmet v.h.a. fjernvarme via en varmeveksler i kælderen.

Mit spørgsmål går på om jeg kan trække rørerne op over loftet, og i så fald hvad skal man være opmærksom på, eller er jeg nød til at trække de nye rør under gulvet ?

Er mest opsat på at bruge loftet, men er  bange for at der kommer til at stå luft i rørerne, og ingen vand i radiatoren...

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe.

På forhånd tak.
Jacob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs. at det er en helt ny installation og ikke udskiftning af en eksisterende.

Du kan godt føre rørene over loftet, men det fordrer at din cirkulationspumpe kan klare det og du skal have ekspansionsbeholderen op over det øverste punkt, have en udluftningsmuligheder på de højeste punkter, og ikke mindst skal du sikre en meget omhyggelig isolering af disse rør, idet du ellers vil opleve noget meget trist i frostvejr af en vis bonitet.

Hvordan vil du komme op over skråvæggene?

Jeg ville nok overveje en ekstra gang at føre rørene i mere lune og tilgængelige områder, hvis overhovedet muligt.
Jeg har mine rør i skunken og i kasser på tværs, lavet som bjæler og lgn. så man ikke hæfter sig ved det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Korrekt denne radiator plus rørføring er helt ny.
I resten af huset er rørføringen fra det gamle oliefyrs cirkulationssystem. Det er meningen at det hele skal skiftes med tiden, men det kræver jo tid og penge,

I forbindelse med en kvist i et nyt tag skal der en ny radiator op, og der er umiddelbart kun to veje. Op over taget, eller under gulvet...
Så skal der jo tænkes tænksomme tanker!

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan få nogle plast fodpaneler hvori det er beregnet til at føre 2 rør i , har jeg brugt et par gange, men kan ikke huske hvad systemet hedder men prøv google :-)
Tak for foreslaget.
Nu passer stilen ikke lige med plastikpaneler, så jeg må den hårde vej og brække et par gulvbrædder op

Skunken er ny udnyttet i den ene side, så jeg håber jeg bare kan tage et par bræder op i den anden, og så få slangerne under resten...
Man kan også få fodpaneler til rør i træ, fra wirsbo.
Ekspansions beholderen skal kun over højeste punkt på
rørene, hvis den er åben.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis