Skabsbelysning hængende på lågen.

Hej alle,

Jeg har gået med tanken om at hænge noget belysning op inde i mine tre skabe, da lyset i det område ikke er så godt. Der er mange hylder og jeg vil gerne have noget lys foran området også, da en af skabslågerne har et spejl sat op på lågen. Derfor har jeg tænkt at hænge noget belysning op i skabet og vil derfor sætte nogle lamper op på selve lågen, så lyset kan bruges til at lyse både inde og lige uden for skabet. Jeg synes ikke jeg kan finde nogen brugbare spots / lamper og ville høre om der er nogen der her en god ide til hvad det kunne være for en type spots / lamper?

'Krav': Ikke for brede og må helst ikke udgive for meget varme. Der vil blive sat skabskontakter op, men for en sikkerhedsskyld, må de ikke udgive for meget varme. 

Der tales om tre skabe, hvor det ene er vist her.

Bonus spørgsmål: Jeg leder efter 15 meter ledning til projektet; hvad kalder man 'almindelig' strømledning til at føre 230 volt, som jeg skal bruge til dette projekt?

På forhånd tak for hjælpe.

Hilsen Henrik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste først: Almindelig lampeledning 2x0,75mm2 kan fåes mange steder: trælasten, Harald Nyborg, Bilka m.m.

Nu kan jeg ikke rigtig blive klog på hvor det lige er du vil have din lampe, men der er da flere muligheder. Du kan få nogle tynde lysstofrørsarmaturer (samme steder som ledningen) De bliver bla. også brugt under køkkenoverskabe.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har tre valgmuligheder, såvidt jeg kan se:

1. Alm. pære. Kan selv lave en fatning, men problemet er afskærmning, da jeg har en forståelse af, at alm. pærer ofte bliver varme.

2. Lysstofrør. Dem du nævner; kræver de en transformer, for det ville jeg gerne undgå.

3. Dioder. Har tænkt på at sætte sådan et 30 cm. langt diode lys i hvert skab, men problemet er så, at transformeren skal være før skabskontakterne og så begynder det at blive avanceret.

Spørgsmål:
- Hvor meget skal jeg tænke på afskærmning ved de forskellige forslag? Det skal lige siges, at der ikke ligger så meget 'stof' på de hylder, men mere kasser, sovepose mm.

Ikea har flere forskellige typer du kan bruge, se her.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svarene; jeg valgte nogle 8W lysstofrør pga. størrelsen, vægten (kan klisters fast) og varmeudledningen.

Link: http://nettobuild.dk/shop/nordlux-chamber-8w-24786p.html

Tak for svarene.

varme udledningen er ikke noget problem når de skal sidde på lågerne
det er jo begrænset hvor lang tid dine låger er åbne
og der med også hvor lang tid lamperne er tændt

hvis du sætter lamperne yderst på den indvendige side af lågen
og vinkler dem så de lyser dels ind imod hylderne og ned mod gulvet
og føre ledningen hen til hængsel siden kan du snart sagt bruge
enhver form for vægspot efter eget valg
husk dog en trykafbryder til når skabet lukkes

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis