Ståltråd under isolering - Lovkrav ?

Hejsa.. min kammerat er ved at renovere et nykøbt hus, og der piller vi bla lofterne ned. Derunder gemmer der sig en gammel "dampspærre" af pap med folie på. Den skal skiftes med plast, men vi er lidt uenige om det er lovkrav at montere ståltråd under isoleringen... Jeg mener at have læst det skal være der for at holde isoleringen oppe ved brand, så der ikke kommer ilt alt for nemt ind i huset...

Men tager jeg fejl, er det rart at undgå det ekstra arbejde. Det skal siges at der skal dobbelt-forskalles og monteres Rustikloft ...

Gerne henvisning til tidssvarende paragraf

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nix det er ikke et krav - kan være praktisk hvis man isolere nedfra men normalt bruger vi det aldrig. Ståltråd holder alligevel ikke mange sekunder hvis der først er ild i huset. Din forskalling er langt mere holdbar så hold jer bare til den
kan du ikke lige finde et sted der dokumentere at ståltråd kan holde isoleringen oppe i loftet i ca. en halv time.......??? Det er altså ikke ståltråden der holder noget som helst - der er loftbeklædningen og forskallingen. Ståltråden vil nok brænde over i løbet af sekunder....:-)
Det er ikke korrrekt, der skal bare udføre en fastholdelse af isoleringen hvilken en forskalling også kan klare, så der er IKKE krav om ståltråd i forbindelse med hverken nybyg eller renovering.
Faldt over dette:

Hvor loftsbeklædningen er opsat på en brandadskillende konstruktion, fx. et BD 30 loft, skal den bagvedliggende mineraluld fastholdes. Dette kan ske med 2 mm ståltråd eller spredt forskalling af mindst 19 mm brædder. Ståltråd fastgøres under beklædningen med kramper, 2,0x25 mm ved BD 30 konstruktioner, og 4,2x50 mm kramper ved BD 60. Se også "Træ & brand" (Kilde: TRÆ 38, 1995).

http://www.bolius.dk/viden-om/skader/artikel/brandsikre-bygningsdele/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis