Sparepærer.

Er det bare mig der er vanskelig, eller er det generelt noget skrammel?

Jeg har prøvet flere forskellige, og har meget dårlige erfaringer.

De bedste er tilsyneladende dem hvor røretne er U bøjet, de tænder nogenlunde hurtigt indendørs, men ikke når der er koldt, men lysfarven er ikke imponerende.

Jeg har også nogle hvor røret er snoet, tænder noget langsommere, men lysfarven er rædsom, blålilla, absolut ikke 2700 Kelvin som der står på pakken.

Den type der liugner en glødepære har en rimelig lysfarve, men er meget længe om at tænde, 4-5 minutter før der er fuld styrke.

De bedste jeg har prøvet er krystalpærer, fint lys, men de er meget skrøbelige, springer ved det mindste stød.

Findes der overhovedet ikke nogle virkelig gode sparepærer?
Har I nogle gode erfaringer?
Diodepærer, dur de?

Hilsen Aksel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stave kan jeg heller ikke.
Ud over at de ikke bruger så meget strøm er der vist ikke så meget godt at sige om spareprærer.
Dem der tænder langsomt er dem der holder længst. Det slider ikke så hårdt på pæren.
Der er pærer der slet ikke kommer op på "normalt" lys i frost og jeg har prøvet at finde sparepærer der kan virke ordenligt i frost, men måtte opgive. Den info får man ingen steder.
Fidusen med at sparer watt er ikke helt det samme hvis man altid lader pæren brænde for at den skal lyse ordenligt.

Vi har LED pærer flere steder. De er ikke bedre i lyset end sparepærer men til at leve med.. Men det er nok fordi de bruger under 3 watt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det må da blive bedre, nu da både Australien og EU har forbud mod almindelige pærer

Personligt er jeg godt tilfreds med Osram krystalpære (dem med halogenpåre i) men de bruger jo også lidt mere strøm end alternetiverne.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Sparepærer er generelt noget skrammel. De gengiver kun nogle få af lysspektrets farver. Derfor opleves lyset tit som "sygt" og bleg. Glødepærer er næsten perfekte, men lidt for meget i det røde spektrum. Det oplever vi som blødt og behageligt lys. Halogenpærer nærmer sig solens eget lys, med en højere lystemperatur og nærmest perfekt farvegengivelse.

Jeg har intet til overs for sparepærer. De tager også lang tid om at starte, hvilket gør dem uanvendelige mange steder. Eneste sted jeg vil anbefale dem, er til steder hvor man alligevel kunne bruge lysstofrør. Jeg ser heller ingen forbedring i kvaliteten de senere år, så de bliver nok aldrig bedere end de er nu.

Jeg ser til gengæld med spænding på udviklingen af led pærer til belysning. Der er sket en kæmpe udvikling de seneste par år, og kvaliteten har allerede overhalet den traditionelse sparepære en smule. Kvaliteten varierer en del. De bedste led er således bedre end de bedste sparepærer og de ringeste er ringere. De er stadig for dyre efter min mening, men udregninger viser at de når at "tjene" sig selv hjem inden for levetiden.

Her i huset bruger vi udelukkende glødepærer og halogen, men jeg regner da med, at de første snart bliver skiftet til LED pærer. Jeg checker jævnligt ind på bla. www.prolys.dk for at se hvad der er tilgængeligt. Det nærmer sig...
Med hensyn til sparepærer og frostvejr, Har Philips lavet noget sparepærer specielt til udv. brug, og de virker faktisk overraskende godt, men de er DYRE. omkring 170kr pr. stk. Har dem selv i mine udendørs lamper, og de virker kanon, og tænder med det samme.
Annonce
Jeg bliver bekræftet i min mening om sparepærer.

Hvordan har politikerne fundet på at påtvinge os en teknologi som ikke dur??

Det var et dumt spørgsmål, det er selvfølgelig fordi de har læst sig til alt det de ved.
Det her jo nok noget at gøre med at alm. pærer bruger 10 gange mere strøm..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Spare pærer er kun gode til at lyse i lang tid af gangen og uden at lyset skal oplyse et maleri hvor man skal kunne se de rigtige farver. Så ud i udendøres have lamperne med dem og de er perfekte til det   Har forresten købt dem fra Jammer og bix og de virker squ endnu selvom frosten har været hård


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg vil anbefale dig diodepærer. Mht. farven kan man i dag få LED pærer som svarer til halogen. LED spots er robuste og de tænder med det samme, så de opfylder i hvert fald de tre krav du stiller. Du kan fx købe dem her: www.aaplus.dk.

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Har sparepærer i gangen, her er det perfekt at de ikke lyser med fuld styrke fra start, specielt når man skal ned om natten og tisse.....

Men ja, i en 10 stk. pakke ude fra kina GU10 stod de 4 af inden for kort tid. Når først man har fået nogen der er stabile virker det som om de bliver ved med at virke.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også