Ny beklædning på gavl

Hej..

Jeg står og skal have sat en ny beklædning op på tre gavle. Valget er faldet på Cembrit Hardiplank.

Jeg har tænkt mig at montere dem på det eksistererende (sådan noget x-finer agtigt med spor i), uden på nogle lister, evt. forskallingsbrædder jeg flækker.

Jeg har tænkt mig at montere dem på klink, og nu kommer mit spørgsmål så. Underbeklædning skal ikke skiftes, så de skal skæres meget præcist, men da jeg kunne forestille mig det er mere tidskrævende, kan man så montere en liste eller lign. bagefter for at skjule de tander lidt, eller kommer det til at se herrens ud?? Eller kan man lave en smart model at skære efter? Havde tænkt mig at skære med en vinkelsliber, men har også en rundsav, hvis man kan lave noget smart.

Hvis der er nogen der ligger inde med nogle gode fif vil jeg også meget gerne hører dem.
Evt. hvordan man kan lave en smart model til overlægget. Har en ide til hvordan jeg vil lave en, men det er altid godt med inspiration

På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
msms
msms
462 4100
For det første ville jeg ikke bruge hardiplank men rigtigt træ. det holder bedre er billigere og kan males. det kan hardiplank ikke, så vidt jeg ved. om du kan lave en liste som dækker kanten er en smagssag og man skal nok se huset før man kan vurdere det. men det er muligt og hvis du syns det blir pænt. så go ahead. tror det kunne blive meget pænt hvis der vælges det rigtige træ osv. du kan også lave en skabelon at skære efter. du skal finde ud af hvor mange grader viklen er og så skære du efter den og skære dem af på længden så de passer forneden.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Morten-zoega.

Du kan naturligvis bruge det som du synes bedst om, men ville dog ikke selv sætte en liste op som afslutning, for at dække evt. u nøjagtig tilskæring.

Du kunne derimod lave en liste og bruge en lille klods og blyant for at udligne evt, buler og lunker, og så sætte denne op efter en stram snor, og male dem inden du begynder på at sætte beklædning op til at lade din beklædning gå imod, måske med en lille afstand på 3 - 5 mm. det vil så give en skygge-effekt, og så skære dine Hardi-planker i smig,

Vinkelen skulle så gerne være ens hele vejen for at komme til at se godt ud.

Så kommer det til at se mere prof udført ud, det andet signalere at der er tale om en fusker/amatørs værk, men det er jo bare min mening, og smag og behag er jo så forskellig.

Ja det kan godt tage sin tid at lave et sådan arbejde, men kommer også an på hvilke forudsætninger og værktøj du har for at lave noget sådan.

M.vh. maskinsnedker.

Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
uldal
uldal
6694 6500
1. At Hardyplank ikke kan males er noget fordrukkent sludder.
Jeg har monteret et tilsvarende produkt på mit hus og skal igang med en bygning mere (Ivarplank).
Du skal bruge rustfri skruer og hvis du er selv om arbejdet er det nemmere at bore for. Invester 200 kr i et lille værktøj, der består af en krog og en "Lære" Hæng krogen på den første planke d u har monteret, her hænger den een ende af den næste planke. I den anden ende bruger du læren til at holde og indstille overlapning (30 mm). Med to stiger og dette værktøj har jeg monteret to gavle op i 5 meters højde. Og det ser pissegodt ud. Du skal have en slat speciel maling til at påføre enderne, som du skærer af. Jeg har bemærket at der næsten ingen spild er, hvis man tænker sig om. Brug en diamantskive til at skære med. Jeg havd et par gamel fusksvanse liggende til små skæringer ved en kabeludgang. De bliver bare slidt op. HUSL at gå din gavl efter før du går igang. Hvis træbeklædningen er sømmet på, skal gavlen have en stak skruer. Dete r vigtigt, at du tager dig tid, når du skærer!! Istedet for lister til a t dække, kan du få gummilister med vulst i ruller, til a tlægge under.

 

Annonce
Morten-zoega
Morten-zoega Trådstarter
22 6400
Tak for de fine svar.
Har besluttet at skære dem helt fint hele vejen op, da jeg tror det vil give det bedste finish.

Men når i opsætter dem, skærer i dem så i smigen, og så mærker af hvor de skarer, eller måler i det bare ud??
Bliver det fint det man skærer, eller bliver der slået et par flig af? Tænker med henblik på skaringen.. Eller om man såvidt muligt skal prøve kun at støde de fabriksfærdige ender mod hinanden??

Så også på cembrits hjemmeside at de har en et skærer apparat til plankerne? Nogen der har erfaring med det?? Kender ikke prisen på det, men kunne da forestille mig at det er med så meget andet tilbehør fra producenter, at de vil pumpe os for så mange penge som muligt
Men hvis den nu koster et par hundrede kunne det måske være væd at købe. Hvis man kan indstille den i grader..
Morten-zoega

Det er da en go' ide' at bruge den ende fra fabrikken som er fin til at støde op mod hinanden (jeg valgte dog at lade en lille sprække på et par mm mellem dem, (brugte en 2mm stump allu. til afstand mellem mine plader) bare de er ens synes jeg det ser godt ud, og naturligvis i vinkel hvor de skares.

(lav evt. en plan over hvor du vil have dine skarringer, på et stykke papir eller andet, så der bliver lidt symetri i dine skarringer.

Når du skærer din beklædning (brugte alm. HM rundsavs-klinge) bliver der ingen splinter slået af, men det sløver u-troligt meget at skære i selvfølgelig, så måske en diamant kl. er lige så god (brugte som sagt en HM til det købt i Biltema til ca 100 kr pr stk for en 210 mm klinge med 40 tænder.

Lavede en skabelon i det smig der passede og skar efter denne, uden de store problemer, du skal bare have en til at hjælpe dig med at holde i enden af pladen hver gang. (havde ingen gavlbekl, bare udhæng)

M.vh. maskinsnedker.

Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
uldal
uldal
6694 6500
Når du nu har proppen af og er igang med det store projekt, der gør dine gavle vedligeholdelsesfrie, når overvej, om du ikke skulle skrue hvid eternit op under udhænget med det samme. Det kan købes i tynde plader i 120x240 og skæres ned i "strimler" så det passer i bredden af dit udhæng. De skal evt. op FØR gavlbeklædningen. Koster omkring 4-500 kr. pr.plade, der vel giver næsten en husende pr plade. PS: Hvis du bruger en lille 50-kroners vinkelsliber med en diamantskive, er det let at skære uden spåner. Materialet er seeejt og støver en del, når man skærer. Pas på med at holde den samme overlapning for hvert skift. Det ses tydeligt, hvis det smutter 1/2 cm.

 

Annonce
Er selv i gang med at sætte hardieplank op.
Mht skæring, så satte jeg en 230 mm diamantskive på min geringssav, var lidt heldig at have en "holder" fra en vinkelsliber der passede på saven.
Vær opmærksom på at Hardieplank ikke er 100 % ens i breddemål, de kan være ca. 3mm under mål.
Enderne kan evt. med fordel skæres lige efter opsætning ved at skære med vinkelsliber efter en liste.

Mvh

Morten-zoega
Morten-zoega Trådstarter
22 6400
Har lige et par spørgsmål mere, inden jeg skal igang næste weekend

Den eksisterende beklædning som jeg vil lade sidde, er ca. 10-15 mm tyk kun, og er skruet hver meter ca. og så i stribe i midten vandret. Beklædningen sidder på nogle forskallings brædder, der så er monteret på spærret. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at give den en god stak skruer, men er det nok? Eller skal jeg montere noget tømmer indvendigt for at forstærke det yderligt?

Hvilket størrelse bor bruger I til at bore for? 4 eller 5 mm?

Tilsidst så har jeg besluttet at lave underbeklædningen også. De skal sidde vandret. Er det bedste så ikke bare at borer fire huller i dem, og så give dem facadeskruer?

Nå ja forresten, bruger I epdm bånd når i monterer? Har snakket med cembrit der siger at det ikke er nødvendigt, da deres garanti dækker uden.
uldal
uldal
6694 6500
Du behøver kun at bore for med 2 eller 3 mm, brug 4x50 mm montageskruer, de har hoved med indbygget fræser, der undersænker automatisk. m.h.t. underbeklædning, så streg op med kridt hvor forskallingen er, du bestemmer jo selv, hvor du vil sætte skruer i beklædningen, blot der ikke er over 60 cm mellem skruer. HVis du forskaller yderligere, og vil gøre det vandret, skal du jo forskalle for hvert brædt.

 

Morten-zoega
Morten-zoega Trådstarter
22 6400
Havde tænkt mig at skrue en 25x50 mm trykliste op i hver side til underbeklædning, og så sætte noget vindpap på imellem åbningerne, så man ikke kan se listerne eller det eksisterende. Tror ca. udhænget er 45 cm.
Mht. selve gavlen gør jeg det på samme måde. Sætter tryklister op per 40 cm, så det kan ventilerer op bagved.

Min største bekymring er sådan set, om den gamle beklædning kan holde det. Som skrevet tidligere er det ca. 10-15 mm x-finer plader med spor i (eller hvad de hedder), og de er ca. 1 meter bredde. De er ikke ikke dårlig stand, men tykkelse bekymrer mig lidt. Skal jeg skrue noget ekstra tømmer fast mellem spærret og den gamle beklædning, eller er det mon nok bare at give det en gang skruer??

En aller sidste ting, er hvordan får i det nederste bræt til at sidde skråt, ligesom de øvrige opad gør? Havde tænkt mig at sætte 2-3 stykker murpap bagved en liste jeg sætter vandret ca. 3 cm fra underkant hardieplank. Og så lade der være nogle åbne steder så der kan komme luft op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Hakkebræt??
    Lav-Hus (10 svar)
  2. Hardiplank
    Lav-Hus (10 svar)
  3. Gavlbeklædning
    Lav-Hus (3 svar)
  4. Ny gavlbeklædning
    Lav-Hus (12 svar)
  5. Rundsav - anbefaling
    Værktøj og maskiner (37 svar)
  6. Icopal Windy Facade vindspærre eller fibercement plader til åbne lodrette lister?
    Lav-Hus (8 svar)
  7. Gavlbeklædnig
    Lav-Hus (11 svar)
  8. Procedure for tildannelse af hakkebrædder i hardietrim
    Lav-Hus (4 svar)
  9. CNC fræser... hjemmelavet!!!
    CNC (142 svar)
  10. Ny stern og tagrender
    Lav-Hus (7 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også