Hanebånd

skal have hæves mine hanebånd da jeg gerne vil have mere frihøjde på min første sal.
 da der kommer loft til kip vil jeg gerne have nået der ser godt ud.

nogen der har nogen forslag til hvad for nået træ man skal bruge.

 Vestfyns betonboring

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo smag og behag hvad du vælger
vil du gerne have dem helt glatte , kan du bruge limtræ , evt fræse hjørnerne runde
er det et ældre hus kan du finde rå stammer der er afbarket
det er kun fantasien der sætter grænsen
Jeg plejer selv at bruge 5x5" eller 6x6" bjælker alt efter hvor stor 1.salen er.

Men man kan også vælge at benytte ½ tømmer i stedet for, eller spærtræ hvis det bare skal stå glat.

Det er rimeligt frit spil som også bedker skriver.
enten tager du en 3x5" og går igang med høvl og kniv , så det ligner gamle barkkanter , eller må du til savværket eller en skovejer og finde stammr på ca 12-15 cm i diameter ( den finder du ikke på nettet )
Hvis du kan komme til spærene, kan du jo bruge de eksisterende hanebånd.

Midlertidig på med et par forskallingsbrædder på hver side af spæret lidt længere nede end det nuværende hanebånd, hvorefter du fjerner hanebåndet.

Men hvis det skal være i gammel stil og se autentisk ud ville jeg nok kontakte en dygtig tømrer til at udføre operationen.

Og her er et lille tip til valg af dygtige tømrere:
Hold dig langt væk fra dem med tribal-tatoveringer langt op af armene og/eller som kører i Toyota Previa

Dem med lidt grå stænk ved tindingerne er guld og de kører formodentlig i noget fornuftigt som f.eks en WW Transporter

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Annonce
Jeg glemte at nævne, at du skal være opmærksom på hvilken tagbelægning du har og hvilken belægning der var da bygningen blev bygget - var det stråtag?. Et hanebånd kan ikke flyttes frit og ubegrænset opad. Skulle man være rigtig krakilsk ville man kræve en statisk beregning af omforandringen. Jeg ville dog være tryg ved at lade en erfaren krigshærget tømrersvend vurderede opgaven - hvis hævningen af hanebåndene er max. ca. 20 cm. - de har det ofte på rygmarven og ved det intuitivt, i kraft deres kendskab til materialerne og erfaring, hvad som kan holde.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Da jeg flyttede mine hanebånd ca 40-50 cm op, supplerede jeg med skunkstøtter på ca. 120 cm højde, eller hvad jeg nu skal kalde det, således jeg undgik nedbøjning af spærene.
Det lykkedes perfekt og nu 15 år efter er der ikke nedbøjning på mine gamle spær, men det er der derimod på forlængelsen af taget med de fabriksfremstillede og nøje udregnede spær.
Taget overlevede dec. 1999 orkanen, som vi fik for fuldt udtræk her i pastoratet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du har ret ktm, der er noget galt med de lastnormer - jeg ved ikke om det er snelasten(store driver af våd tøsne) eller trækvaliteten som generelt er blevet ringere eller noget helt andet. Men et faktum er det at sportshaller og store svinestalde skvattede sammen på stribe her i vinter og alle beregningsforskrifter var fulgt til punkt og prikke.


"Lad falde hvad ikke kan stå"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis