Løsne hjulbolte på en traktor - hvilket værktøj??

Hej.

Skal have løsnet hjulboltene (eller møtrikker er det vel i virkeligheden) på min nyindkøbte Hydream/Volvo fra 1974. Grunden er, at hjulet sidder i vejen for en stang der skal svejses.

Havde lidt håbet på, at min elektriske slagnøgle med 400 nm kunne klare jobbet, men de rokker sig ikke.

Nu sidder jeg så her og klør mig i håret, for der fulgte ikke nogen hjulnøgle med til traktoren.

Kan man svejse i en chrom-vanadium top, uden at ødelægge dens styrke så meget at den flækker? For så ville jeg bare svejse et 2 meter vandrør fast på en top. Eller findes der specialværktøj til at løsne lastbil/traktorbolte?

Jeg har ikke trykluft, ej heller lyst til at bruge en formue på at få boltene løse. De er ikke synligt rustne, men blot overspændte, så med den rette kraft skal de nok komme af.

Nogen ideer?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindeligvis bruger man 3/4" topnøglesæt til sådanne opgaver. Du finder ikke et traktor- eller lastvognsværsted, hvor man ikke har denne svære udgave.
Med sådan en herlig indretning i sin husholdning, vil jeg mene, at du bliver nødt til at anskaffe dig det sæt. Jeg ved Harald Nyborg normalt har det til overskuelige summer.
Så kan du stikke et 1" vandrør ind over det faste tag fra sættet, og så kommer selv de mest genstridige møttrikker.
Sådan løsnede jeg min hjulmøttrikker på min Fordson Major.
Husk at du også skal spænde igen med et lignende vildt moment, idet hjulet ellers lynhurtigt går løs og ødelægger gevind og bolthuller.

Med venlig hilsen
ktm

 

det nemmeste når du ikke har trykluft ( kræver også en halvstor kompresser ) er det nemmeste at at køre til det nærmeste værksted som Ktm siger , et alm bilværksted kan klare det
den slagnøjle du har vil aldrig kunne klare det , den er dårlig nok kraftig nok til en personbil , du skal op på over 1000 nm før den kan klare den opgave
Du kan nemt svejse en top på en stang og bruge den til at løsne møtrikken med. Toppen skal nok holde hvis den er i en ordenlig kvalitet det er mere om svejsningen kan holde. Jeg har selv en 1,5 meter stang med en 40mm top på og der holder toppen fint dog er svejsningen knækket nogle gange men så hænger der også to mand ude i 1,5 meter

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg har såmænd en 3/4 top på de 38 mm som kræver til hjulets bolte, samt et fast tag som er 22 mm tykt og 480 mm langt. Havde dog kun et 1 1/2 tommes vandrør til forlænger.
Problemet var bare at nøgle bøjede inde ved toppen, så ingen forlænger ville hjælpe..

Jeg løste det dog, ved at svejse en massiv 20 mm firkantprofil på hver side af nøglehovedet, og ned langs skaftet. Et 3" rør på 2½ meter som forlænger, og så kunne jeg komme op og hoppe på stangen (der var lige 17 "det sagde hun også i går" vittigheder gemt i den sætning).

Jeg ville hjertens gerne have kørt op til min lokale mekaniker, men det er en uregistreret traktor, og der er ingen forsikring på, så skulle uheldeldet være ude, eller at jeg blev stoppet af politiet, så ville jeg have et problem. Desuden virker blinkrelæet ikke, og der er kun en lampe der lyser lige nu. Alle de ting skal nok blive fikset, men lige nu skal jeg bare have flyttet 35 m2 jord, for at bilen med grus kan komme ind til mit kommende fundament.

Ktm - har du et link til det topnøglesæt du ejer?

Tusind tak for jeres svar. Det er ikke sidste gang i hører fra mig i forbindelse med maskinen. Det er jo en helt anden lige man skal op i værktøjsmæssigt, for at vedligholde sådan en svend

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hov Golf - skrev lige på samme tid som du skrev. Men det løste sig jo.

De toppe jeg har er Biltemas. Ved ikke om kvaliteten er i top, men de giver 10 års garanti. Nu er garantien så bortfaldet på mit faste greb pga svejsningen , men så kan stangen jo også bruges til at løsne andre genstridige sager med, og en 2 meter fast stang, med 3/4 fæste er et udemærket supplement til værktøjssamlingen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Næh, det har jeg ikke, idet jeg kun har de få løsdele jeg skal bruge til den slags formål!
Så vidt jeg husker måtte jeg i det tilfælde også ligefrem sætte min værkstedsdonkraft under til nogle af møttrikkerne og så hjælpe med en klaphammer direkte ind på toppen.

Men jeg bruger også den med at svejse toppe på f.eks. fladjern osv til "specialopgaver", f.eks. ved meget snæver plads.

Jeg ser meget frem til at følge udviklingen med din fine maskine!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis