Åben ekspansionsbeholder: Kantet eller rund?

Til min eksterne solvarmebuffer på ca 3200 liter, skal jeg have en åben ekspansionsbeholder. Systemet er trykløst, bortset fra det tryk pumpen laver ved at cirkulere vandet. Der vil ikke være så store daglige udsving, maximalt 30 grader i løbet af en dag, men på årsbasis kan temperaturen svinge mellem ca 10 og 90 grader. Det skulle give en forskel på 3%.

Da det kun er på årsbasis, og man alligevel skal fylde på en gang imellem, har jeg det fint med at fylde på f.eks. en gang hvert efterår.

Ekspansionsbeholderen kommer til at sidde ca 3 meter over pumperne, og ca 4 meter over toppen af tankene.

Der bliver selvfølgelig et overløb, og også en måler der viser hvor meget der er i (sikkert bare et glas eller noget andet simpelt).

MEN ... pladsen er begrænset, især da jeg bare ved 3% skal op på 100 liter, endda uden sikkerhedsmargen. Hvis jeg skal købe en standard cylinderformet, spilder jeg for meget plads, så jeg kan få lavet en i rustfrit stål, i "firkantet" kasseform. Der er jo absolut ikke noget tryk i den, ud over hvad vandet fylder i den, så hvilken form den har skulle ikke spille nogen rolle, vel?

Jeg havde tænkt mig den skulle være (DxBxH) 35 x 30 x 120 cm, dvs 126 liter brutto, som svarer til næsten 4% af min buffertank. Så ville jeg lave en studs i bunden, og en i toppen (til T-stykke), og sikkert også to i siden (for oven og for neden), til at sætte et rør på med glas, så jeg kan se vandstanden.

Hvad krav er der ellers til en trykløs ekspansionsbeholder?

Og er der nogen invendinger imod løsningen med en kasseformet beholder? Tak for svarene

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har selv en firkantet åben ekspansion af samme grund som dig.
Da der jo ikke er tryk på svejsede jeg selv en på ca 100 liter.
Svejsede den i rustfri stål også studserne.
Tjekkede den ved at fylde den med vand om den var tæt og det er den,
Har slet ikke givet mig problemer så er rimelig sikker på
at formen er ligegyldig.

Hilsen Jan
Ah, det lyder dejligt! Jeg ved der skal sidde sådan en dims ovenpå - så den fløjter når vandet koger? Skulle man tro ...

Hvor mange studser satte du i, og har du nogen form for indikation på indhold? Min intention er at markere den i grader, dvs markere den ved ekspansionsbeholder fuld = 90 grader (max tilsigtet design temperatur), dernæst beregne hvor meget vandet falder for f.eks. hver 10 grader. Derved kan jeg checke vandstanden ved at se hvad temperaturen er i tankene (i snit), aflæse på ekspansionsbeholderen og så fylde efter om nødvendigt. Og det kan jeg gøre uanset temperatur i tanken så ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg prøver lige om jeg kan vedhæfte et PNG billede af hvordan jeg forestiller mig denne åbne ekspansionsbeholder ... Det virkede vist ikke, men så prøver vi sådan her: eller

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har en fremløb og retur studs, så vandet kan cirkulerere i beholderen hvis det bliver MEGET koldt for den kan teoretisk
set godt fryse hvis der ikke cirkulerer lidt varmt vand i den. Og så har jeg overløb som løber ned i kloarken i mit fyrrum.
(så kan jeg høre/se når den er fyldt) men så har jeg et rør som er sat på et T-stykke på fremløb og når et stykke op over beholderen og som er klemt lidt sammen i en skruestik. Jeg er ikke helt klar over hvorfor det skal være der.
Men min kammerat (som er vvsmand) som hjalp med opsætning sagde at det skulle være der.
Til at måle hvor meget vand der er på anlægget har jeg en vandtryksmåler som kan købes i enhver vvs forretning.
Det med den glas søjle duer ikke for beholderen skal jo være meget godt isoleret for ellers ryger der alt for meget energi ud den vej.
Gå evt ind på den her side der står rigtig meget om fastbrændselfyr og lignende http://www.stokerpro.dk/index.php

Hilsen Jan
Ingen problemer med frost her - beholderen skal sidde på et badeværelse på første sal.

Heller ingen problemer med varmetab, idet der normalt ikke bliver ændret så meget i temperatur på samme dag.

Vandtryksmåler ville nok være smart at have et sted i systemet, men en indikator af hvor meget der er i kommer jeg ikke uden om. Men jeg tænker lige at jeg kan kombinere den med det T-stykke du nævner, det er jo stadig "forbundne kar" idet røret er åbent, og så vil væsken i røret stå i samme højde som væsken i tanken. Det der klemte rør går vel højere op end overløbet, så det kun er luft der kommer ud, og ikke vand?

Jeg tror den bliver lavet i enten 2mm jern eller 1,5 mm rustfrit - er det en OK materialetykkelse at anvende?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Her er en modificeret skitse:
Kan det passe at tanken så kun skal have to studser - en i bunden, og en i toppen?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej igen
Det ser fint ud i min verden. Min er lavet i 1,5 mm rustfrit og tror det er fint nok.
Mht det med isolering så bliver den jo lige så varm som resten af anlægget
og så har du en stor radiator der kører hele tiden i dit badeværelse.

Hilsen Jan
Skrevet af badedyr på 01 maj 2010 20:37
Hej igen
Det ser fint ud i min verden. Min er lavet i 1,5 mm rustfrit og tror det er fint nok.
Mht det med isolering så bliver den jo lige så varm som resten af anlægget
og så har du en stor radiator der kører hele tiden i dit badeværelse.

Hilsen Jan


Det tror jeg ikke er noget problem. Varmen ville kun komme op til ekspansionsbeholderen i det tilfælde at temperaturen svingede markant, og det gør den ikke - ikke på kort sigt. Det er en tank på samlet 3150 liter, og solvarmen udgør 18kW peak.

Men SKULLE den nu sende varme op på badeværelset så gør det heller ikke alverden ... og så har jeg i øvrigt ekspansionsbeholderen tilsluttet på den "kolde" side af systemet, så det er returen fra tanken der normalt vil søge mod ekspansionsbeholderen.

Her er en skitste af anlægget som planen er at det skal se ud. Der forekommer rettelser undervejs, og på denne her tegning er der lige indsat en ekstra varmeveksler. Spørgsmålet er hvilken vej varmen skal ledes FRA de eksterne buffertanke TIL Ökofen bufferen, på de dage hvor der er for lille solindstråling.

Den oprindelige mulighed brugte samme varmeveksler og solvarmekredsen, den mulighed man kan se nedenfor indebærer en separat varmeveksler og en ekstra rørføring, sådan så man kan lede vandet fra de eksterne buffere og ind til Ökofen bufferen via dens normale varmeindtag (der hvor man normalt tilslutter fjernvarme/el/fyr eller anden backup-varmekilde).

Der kan stadig forekomme rettelser til det setup man kan se nedenfor, men brikkerne falder mere og mere på plads ... og jeg har en rigtig god fornemmelse om det her, er utroligt spændt på hvor meget det holder i praksis.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Ja jeg glemte lige at det var solvarme du har gang i
Så tager det med isolering i mig igen.
Men er ellers et spændende projekt du har gang i.

Hilsen Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis