Fundament til murpiller

Jeg skal igang med at bygge en dobbelt garage. Der skal to porte i den og den vil få afvalmet tegltag, og klinkebeklædning på siderne.

Der bliver 5 murpiller i alt, en i hvert hjørne, (og en midt på foran, mellem portene), og de skal bære hele taget, samt garageportene (jeg har overvejet at lade noget spærtræ i væggene være med til at bære, altså det træ klinkebeklædningen sættes på).

Imellem pillerne, hvor der ikke er porte, dvs. på 3 af siderne, skal der være lærketræsklinkebeklædning, og det vil støtte på jorden. Garagen bliver på ca. 6x6 meter.

Hvor meget beton skal der i jorden for at støtte sådan en konstruktion?


Mvh. Rune

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Målene på murpillerne regner jeg med skal være 47x47x200 CM

Mvh. Rune

Hej
Hvorfor ikke lave et fuldt fundament, det er ikke godt med træ direkte mod jorden.
Laver du et fundament, kan du jo også senere støbe dig et gulv, så dine porte kan slutte tæt, og underlaget ikke hæver sig i frosten.
Du skal nok have et damprør eller lignende muret ind i søjlerne for det bliver stabilt,

Jeg er i gang med at bygge en 50 kvm, trægarage. Jeg fik gravet en 20 cm bred rende, der er 90 cm under færdig teræn, det tog ikke længe for en minigraver.

Jeg blandede selv betongen det er jo rimeligt nemt at gå til...

mvh jens
Helt enig, min garage er også lavet med randfundament hele vejen rundt, ved portene er der så bare kun støbt om til overkant terræn, så ligger jeg et jern som portene kan lukke ned til, og støber over til den kant bagefter.
Ideen med randfundamentet er god nok - og giver også god mening. Men spørgsmålet er dog stadig, hvor meget der skal til at holde de 4 hjørnepiller, om man skal forvente at smide mere beton ned derude..?

Mvh. Rune

Ja, du skal lave et fundament der er nogelunde så bredt som søjlerne jo, eller får du et skævt tryg på fundamentet.

Ville lave det lidt større, og holde blokkene et par cm mindre end søjlerne, så der er plads til puds også.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis