10 hk marine årg 98

hejsa herinde...
jeg har en mariner 10 hk påhængsmotor, som starter lynhurtigt, men når den skal sejle i tomgang, begynder den at skyde, og smider blå røg ud af udstødnings kanalen, de dør som regel efter denne hændelse men starter første gang lige efter, jeg har renset kaburator, skiftet tændrør købt ny tank og benzin i den nye sæson men lige lidt hjælper den bliver ved med at skyde, motoren er fra 1998 med gas og gear i håndtag er der nogen herinde der har været udsat for det samme så ville jeg meget gerne høre gode råd om det da det er meget ireterende den ikke kan køre i tomgang.

                         med vemlig hilsen benni.
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jegtrorduskaltagedenmedtilenforhandlerhankanmåskejusteretomgangsskruensomnokerdetdererproblemet
hvisdetikkehjælpersåerdetnoketspørgsmålomatfåjusteretetellerandetandetikaburatorenogså
kommerdennoktilatkørefintingenitomgang

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

tror også bare den skal indstilles, du kan gøre som jbr skriver at tage den med til forhandler, eller hvis du kender en der ved hvordan man indstiller den, du kan også prøve selv, bare husk hvordan skruerne stod da du begyndte, så hvis det skulle blive værre du kan skrue den tilbage

hilsen joachim

Nu kender jeg omtalte motor, har også talt med manden.
Den gik perfekt sidste år, den blev gjort klar til vintersøvn, og da den så vågnede op igen, var den så ikke helt ok.
Der er renset kaburator, der er nye tændrør ( de er tjekket).
Det er nok ikke en justering, men nærmere noget der er tilstoppet et eller andet sted, men hvor?
Nu har jeg ikke set kaburator adskilt, er der indstøbte benzinkanaler?
Nogen må have prøvet de samme problemer her på LDS.
mvh
john
Jeg tror min mellemrumstangent strejkede.....

Nå, men i sådan en kaburator sidder der dyser og alt muligt andet der kan være beskidt. Så den må nok adskilles og renses. Alle skruer og dyser ud. Som der skrives, kan man lige notere ned, hvor mange omgange de forskellige skruer har. 

Og så er det en bragende god idé, at anvende sit digitalkamera undervejs... det er god dokumentation, når der skal samles igen.

Har motoren været konserveret ifm. vinteropbevaringen?
Hvor har motoren været opbevaret? Udendørs eller i uopvarmet skur? = kondens?

Der er mange fejlmuligheder, men jeg er sikker på, at det er i kaburatoren du skal lede. 

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Er det en 2 eller 4 takt.?? Hvis det er en 2 takt så kan du have skiftet oliemærke og/eller blandet for meget i benzinen, så den ikke brænder rent.
Blå røg er jo som regel olierøg.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er en 2 takter.
Der begynder at vokse en ide, når den "skyder" kan det være fordi den laver en eksp. i udstødningen af uforbrændt benzin, det kunne måske gøre at motoren går i stå, er vi så måske ikke der hvor det er en svømmer/nåleventil der driller?.
Der er godt mange måske.
mvh
john
Når en 2 takt går i tomgang og olien er blandet i benzinen vil den samle mere og mere olie i cylinder og krumtaphus og det gør at den ikke antænder benzinen godt nok.. Den vil ose blå og til sidst gå i stå.
Hvad sker der når den begynder at gå dårligt og du gasser op, ?? kommer der noget mere blå røg og så "brænder" den rent og går godt igen??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er supervigtigt at du bruger noget kvalitets autboard totaktsolie, køb noget quiksilver så er du sikker på det dur.
Jeg har en 15 hk som er samme motor som din, den køre på 1 % olie, jeg bruger quiksilver,og har aldrig problemer...
jens
Kunne være rart hvis trådforfatteren var med i debatten.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis