Storfaldet der forsvandt...

Så fik jeg også lige prøvet det.... storfaldet viklede sig omkring badestien og blev langtsomt men sikkert trukket op igennem masten, da vi hejsede masten op i kranen.
FLOT.

Det opdagede vi så, da alle stag og vanter var monterede.... dejligt

Masten af igen, forhale til anden plads, og så lidt rykken i håret.
Hvordan klarer man den, på en lørdag eftermiddag, med langt til nærmeste elektriker og dermed en søgefjeder?

Jeg var så heldig, at der var et gammelt ubrugt antennekabel i masten, som vha. lidt Storm-P fremstillet værktøj, kunne fiskes op igennem hullet til storfaldet i toppen.
Resten af storfaldet trak vi ud af masten og fik "splejset" det sammen med antennekablet.... og så kunne vi trække storfaldet ned gennem masten igen... det tog lige 2 mand 1.5 time ekstra, fordi vi ikke havde sørget for at surre, eller binde knude på fald- enderne ved mastefoden....

Glemmer vi det igen.... nej tro mig, det gør vi ikke

Andre der har oplevelser i den retning... eller løsningsforslag ud over søgefjeder og
gamle antennekabler?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ork jo du skal nok opleve noget ligneende næste gang
det skal jo ikke være nemt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

HMMMM

Tror garanteret at næste år husker du at sætte alle fald fast i beslaget til spilerstagen

Men godt nok en kedelig en ,og så først at opdage det når masten næsten er færdig monteret
ØV ØV

Tim  
 
Ja, det gør jeg...og så bliver der også slået knuder.... livrem og seler

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Bortset fra lærdommen - som vi alle kan bruge - klarede du dette problem på fineste vis  og stadig med humoren i behold

Nu sidder masten med alle fald monteret - ønsker dig en rigtig god sejlersæson

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Du kan også bruge denne metode:
Hejs det letteste besætningsmedlem op i masten med en tynd line bundet til storfaldet. I enden af den tynde line har du bundet en møtrik (M8 eller M10) der kan komme forbi skivgattene.
Kræng båden lidt sideværts til den side som skivgattene sidder i.
Lad gasten putte møtrikken ind i skivgattet og lad den falde ned lang mastesiden (dette for at det ikke skal vikle sig om de andre fald i masten.
I mastefoden fisker man møtrikken ud med en pincet eller et stykke ståltråd - og så er det bare at hale faldet igennem.
Husk at fire gasten ned igen!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

NEJ når han sidder der ope så går mand over og spiser en stor middag sammen med de andre og husker føst på ham der sider der oppe når mand er ved at gå i seng ved kl.3 eller4 om morgen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Joh... man må jo tage det fra den humoristiske side... selvom humøret røg ned omkring nulpunktet, lige da vi fandt ud af, hvad der var sket.

Den med snoren og møtrikken er da vist en fin løsning.. Mit problem er, at det letteste besætningsmedlem er en Gravhund
Og alle andre end ham, tror jeg ikke jeg kan lokke til at blive hejst op i masten.

Måske fordi de netop er bange for at blive efterladt deroppe i for lang tid... som så ganske udmærket beskrevet.

For et par dage siden satte vi så mast på min sejlermakkers Solus 24 også.
Det gik fint.... og der var både surringer og knuder til den store Guldmedalje

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tja det er jo hvad der kan ske.
Det sker nok ikke igen, så det er det der hedder at lære

Træls start, men en god historie til resten af året

Må vinden være optimal og vandet fladt, så alle sejlere kan få et godt sejler år

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja, af skade bliver man klog, men sjældent rig.... men det er jo ikke helt rigtigt.

Her blev jeg da både klog og rig på erfaring

Tak for de gode ønsker..... og i lige måde.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også