Storfaldet der forsvandt...

Så fik jeg også lige prøvet det.... storfaldet viklede sig omkring badestien og blev langtsomt men sikkert trukket op igennem masten, da vi hejsede masten op i kranen.
FLOT.

Det opdagede vi så, da alle stag og vanter var monterede.... dejligt

Masten af igen, forhale til anden plads, og så lidt rykken i håret.
Hvordan klarer man den, på en lørdag eftermiddag, med langt til nærmeste elektriker og dermed en søgefjeder?

Jeg var så heldig, at der var et gammelt ubrugt antennekabel i masten, som vha. lidt Storm-P fremstillet værktøj, kunne fiskes op igennem hullet til storfaldet i toppen.
Resten af storfaldet trak vi ud af masten og fik "splejset" det sammen med antennekablet.... og så kunne vi trække storfaldet ned gennem masten igen... det tog lige 2 mand 1.5 time ekstra, fordi vi ikke havde sørget for at surre, eller binde knude på fald- enderne ved mastefoden....

Glemmer vi det igen.... nej tro mig, det gør vi ikke

Andre der har oplevelser i den retning... eller løsningsforslag ud over søgefjeder og
gamle antennekabler?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Så fik jeg også lige prøvet det.... storfaldet... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
HØØ HØØ
Ja jeg kom jo så i vandet i onsdag
Og idag var så dagen hvor vi lige skullle rejse "kvisten"
Gik så der og ventede på min gamle fatter (vi havde aftalt kl 12.00)
Den "Gamle" indfandt sig så kl 12.30

der skulle så lige trækkes et nyt "kabel" i masten  ( det var så lige en rigtig dejlig 3leder gummikabel fra min mors afgåede vampingvogn) men den var sku i rigtig god stand
og i min mast er der en special skinne beregnet til dette , så det var hurtig overstået
og samtidig havde jeg lige en 12V trafo i bilen plus en kabel tromle ,sådan bare lige for at tjekke at det vi nu havde fumlet rundt med nu også virkede .Og bingo der var sku lys i "Lygten lille du "
Men vi skulle jo så også lige montere den nye Wind Ex ( 300 kr. så pas lige på hvad du laver )
Alt i alt havde vi styr på det hele op med masten og på med vanterne og ja vi havde fået "den op og stå"
 
Men da det hele ellers ser ud til at spille træder min fatter og jeg lige over i samme side af båden mens masten stadig sidder i kranen og kæden sidder lige bag af masten og min helt nye Wind ex ,får sig lige en ordentlig bøjert sådan ca 30 G ud af justering 

Så ser røg lige nogle finker rundt på  bolværket i hele havnen

Vi fandt dog ud af at hale båden en halv meter frem og så måtte jeg jo lige hales en tur op til maste toppen i kranen (11.5M)  det gik jo sådan rimeligt smertefrit ....... men HOLD DA KÆFT hvor den mast svajer når man først sidder der oppe i en mastekran og skal fange en mastetop i en rimelig kraftig NV vind 

Og al dette foregik SELVFØLGELIG alt imens de andre holdt standerhejsnng ,så der var sku nogle der spurgte om jeg ikke havde taget et kamera med derop ,,,,,men en 13 nøgle og en "klump" skruetrækker var vist mere end rigeligt ,samtidig sad jeg altså i en kran strop der var lagt dobbelt så jeg havde et ben i hver løkke så tror der også var nogle andre dele der gerne ville ned hurtigst muligt )

NU har min "Gamle Fatter" og jeg sejlet sammen i 38 år og jo vi har da rigget mange både op sammen men nogle er jo ved at blive ældre end os andre ,,,,,,,,

Men dette var bare lige mit input til endnu en rigtig dejlig på vores dejlige havn 

OG med DETTE RIGTIG GOD VIND TIL OS ALLE SAMMEN    


Tim  
 
Da Tuscarora skrev, at han havde set en hollænder blive hejst op i masten, grinede jeg lidt af det... og så går der dælme ikke mere end et par dage, så hænger du deroppe også

Jeg må indrømme, at jeg nok bare havde hevet masten af igen og rettet Windexen...

Kanske de gode søfolk har taget en anelse på, i løbet af de 38 år.... siden at det kan lade sig gøre, at 2 mand i samme side får en Windex til at bøje 30 grader??

Og ja, det blæste da en ½ pelikan i dag. Var selv i havnen, for at arbejde lidt på mit
" hæld flere liter maling på kahytsloftet...projekt".... det suste og peb i rigningerne. 15-16 m/s... så jeg blev i havnen... men i morgen skulle der gerne sejles lidt.....

Tak for historien.... så er jeg ikke den eneste der har "hygget" mig ved "rejsegildet"...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også