Hjælp.. skal jeg kratte pudset af igen?

Hej

Vi har et  gammel hus på landet.. Det har tidligere været hvidkalket og der er malet sort sokkel i flydende asfalt (huset har dog ingen rigtig sokkel da det er muret op på gamle syltesten...) men vi har efterhånden taget en side af gangen og afrenset for kalk og specialgrundet, inden murene er malet i silikone-emulsions maling..  Og det er der faktisk kommet er godt resultat ud af... (var lidt skeptisk da jeg ikke rigtigt syntes at kalk og maling hænger sammen).
Soklen gjorde vi ikke så meget ved, da vi startede projektet.. så dem gav vi bare sort asfalt igen.

Men pga. den hårde vinter, har vi haft en del frost sprængninger (specielt forneden af murværket, i soklen).  og enkelte skader oppe på muren.

Så jeg har gået de sidste par dage og repareret med nyt puds ... men efterhånden som det tørre, kommer der små revner i den nye puds.... Og efter hvad jeg har læst mig frem til her på nettet er det desværre nok fordi at jeg har brugt for meget cement til blandingen..

Blandingen jeg har brugt er 1 del cement til 3-4 dele 7procents mørtel...

Hvor alvorligt er denne "brøler" og vil det evt. være nok hvis jeg efterpudser med en tyndere blanding? -Eller skal jeg banke det af igen....

tanken, omkring projektet, i år er at vi gerne, senere på foråret, skulle have malet de sidste sider af huset og give soklen grå sokkel maling hele vejen rundt.
Så da det er et gammelt hus forventer jeg bare at det, jeg har puds repareret, skal holde indtil næste gang det skal have maling... d.v.s. om 4-6år.

Er der nogle fageksperter derude som kan berolige mig.... eller er det en om'er??

Lars

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du svummet godt inden du har pudset den. dvs. fugtet det grundigt med en blanding at vand og en smule cement. jeg vil mene din blanding er for hård prøv med mindre cement lav det feks. 1:7 og bland evt lidt betonklæber i. du skal ikke bruge kalkmørtel men puds det op med en blanding af cement og ellekildegrus eller bakkegrus. hvad har du pudset med (hvilken mørtel?)

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ok! er det de rå sten du pudser på? ellers kan du prøve at lægge et fint lag fliseklæber på inden du pudser med den færdige blanding.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

da jeg havde krattet alt det løse væk.. var der hul ind til de rå sten...

Hvad mener du med inden det færdige puds.... ? -jeg har jo pudset det og det skulle jeg egentlig ikke have mere behandling inden maling...
Hvis det sidder løst flere steder skal det tages af igen. desværre! det jeg mente var at du nok skal begynde forfra. det bliver ikke godt hvis lapper på de steder hvor det er faldet af.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Nu skriver du jo ikke noget om hvor gammel huset er, men når det er på sylstenfundament, er der ikke cement i det gamle puds
Så det du bruger til rep. må (efter hvad jeg har samlet af viden her inde) ikke være stærkerer end 1-11 (cement-mørtel).
Det andet kan ikke arbejde sammen, og vil altid revne.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

det kan godt være at jeg har formuleret mig idt forkert.... men der er ikke noget af det jeg har pudset igår og idag som er faldet af... set sidder også godt nok.... men det er bare fordi at der kommer nogle små revner i det i takt med det tørre...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også