Bukning af stålplade

Hej

Jeg har en 1mm stålplade jeg skal bruge til at lave u-profiler med.
Dvs. den skal bukkes.
Hvordan gør man det med alm. hobbyværktøj?
Dvs. jeg har ikke en pladebukker.
Skal pladen varmes op før jeg bukker?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kør ud på et pladeværksted og få det gjort.
Du kan kun meget vanskeligt gøre det ordentlig med de for hånden værende søms princip og slet ikke pænt.

Er de fuldstændig besat af tanken om at gøre det selv, kan det foregå i en skruestik mellem 2 stykker kraftigt jern, som du kan slå pladen rundt om, men det giver meget let strækninger og flimmer, og kan ikke tilrådes.

Du skal ikke varme pladen op, idet det giver dig nogle yderligere materialeændringer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tror ikk du behøver varme den op.
Hvor bred er pladen?Hvor stort er bukket?
Hvis det ikke er alt for bredt, så vil jeg umiddelbart sige :to skruetvinger og en go tyk pind spændt fast på et solidt arbejdsbord og buk forsigtigt..Med små bank af en hammer måske?Eller sæt pladen i et skruestik.Det har virket for mig.
Ikke andet for end at prøv dig frem. Held med det=)

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Hej igen

Tak for svaret.
Det er ikke nødvendigt at resultatet bliver pænt.
Det skal bruges til at beskytte kanterne på nogle krydsfinerplader.

PS: Pladen er 1,5 meter lang, så det er lige i overkanten til en alm. skruestik
Pladen sættes i en skruestik, eller mellem to stykker træ holdt sammen med skruetvinger.
Pladen bukkes ved at slå den rundt, men ikke med en hammer alene, brug et stykke lægte på 15 - 30cm til at slå på, så bliver det mere jævnt. Hvis det ikke er for langt, det stykke som skal bukkes, kan du også bruge en lægte i pladens længde. (rettet - så ikke lige at der stod 1,5m)
Når det er så langt,så tvivler jeg på det kan lade sig gøre med lægte osv. Jeg ville os gå til en smed med grej til den slags.
En produktionsskole var os en mulighed, eller som huset i Århus. http://www.huset-aarhus.dk/
Jeg ved ikk om der er noget lign på øen.

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Annonce
Skrevet af Carsten Weye på 28 apr 2010 11:19
Pladen sættes i en skruestik, eller mellem to stykker træ holdt sammen med skruetvinger.
Pladen bukkes ved at slå den rundt, men ikke med en hammer alene, brug et stykke lægte på 15 - 30cm til at slå på, så bliver det mere jævnt. Hvis det ikke er for langt, det stykke som skal bukkes, kan du også bruge en lægte i pladens længde. (rettet - så ikke lige at der stod 1,5m)

Tak - det skal i hvert fald prøves.
Alt hvad der hedder: "Køb nogle færdige" og "få en professionel til det" kender jeg jo godt. Spørgsmålet går ikke på om det er fornuftigt at gøre det selv, men om det er muligt at gøre det selv.

Det første buk klarer du nok, selv om det bliver grimt ad h...... til.
Men det andet bliver morsomt.
I dit sted ville jeg løbe nogle alu u-profiler, men det vil du jo nok ikke.

Bent.

Skrevet af Klopf på 28 apr 2010 11:38

Tak - det skal i hvert fald prøves.
Alt hvad der hedder: "Køb nogle færdige" og "få en professionel til det" kender jeg jo godt. Spørgsmålet går ikke på om det er fornuftigt at gøre det selv, men om det er muligt at gøre det selv.



Selvfølgelig kan det lade sig gøre!
Jeg gør det ofte, når jeg ikke lige gider køre hen til smeden og give ham lidt til kagekassen for lige at lave mig nogle flotte bukninger eller selv lige låne bukkemaskinen.
Skal der en lap i Land Roveren, bukker jeg som regel selv i skrustikken mellem et par stykker jern, men det kommer til at se ud af h... til!

Jeg gad dog ikke med 1,5m lange stykker og da slet ikke, hvis det var noget jeg efterfølgende skulle se på, men det kommer jo ikke din sag ved, så glem blot den sidste bemærkning!

Med venlig hilsen
ktm

 

hej klopf. hvad med om du fresede kanterne runde på dine krypsfiner plader med en underfreser,
skar en passene stykke plade, skruge det fast på krysfinerpladen og så banke det stille rundt om pladen.
vis du så kunne finde et stikke hårdt træ til at banke det rundt med, du kunne fræse en ledt støre buge ned i klodsen så
tror jeg det er ledt næmmer at få det banket pæn rund.

jeg ved ikke om det kan lade sig gøre på denne måde har aldrig prøvet det, bare en teori
men hel og lykke med det.
God idé. I så fald er det den endelige plade der fungerer som det emne der bukkes om.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis