Lavhældningstag, isolering og luftspalte

Jeg er ved at tegne tagkonstruktionen til en tilbygning.
Jeg regner med at bruge 45x295 spærtræ til bjælkelaget for at få så meget højde på som muligt til isolering. Men det kniber stadig med pladsen, så for at skabe mere plads tænkte jeg om man kan sømme en 25x50mm liste oven på bjælkerne og så lægte derpå?

Konstruktionen er tænkt på følger, oppefra og ned:
1. 2 lag tagpap
2. Krydsfinér
3. Lægte 38x73m    c-c 61cm
4. 25x50mm  -  på langs af bjælker
5. 45x295mm     c-c 80cm
6. Dampspærre
7. 50x50mm
8. Rustikloft

Derudover 300mm isolering over damspærre og 50mm under.

Hvis i ellers har nogen kommentarer til opbygning hører jeg den meget gerne.


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
løsningen kan sagtens bruges. Du skal min. have 50 mm luftspalte og det vil være smartest, hvis din påforing har samme bredde som spærtømmeret. så du kunne f.eks. smide en 2x2 ovenpå - samme dimension som du skal forskalle med

Herligt!

Ja det var jo en god ide med 2x2".

Hvis nu jeg valgte at gøre det, og så gå ned i spærafstand 61cm... (så kan jeg jo droppe lægterne)?

Har du en idé om hvordan man så laver udhæng over gavlen? (altså den side som ligger langs bjælkerne)

Mvh Max


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
hmm sad lige og kiggede på din beskrivelse igen - drop lægtningen af taget, ændre spærafstanden til 81,3 og smid 18 mm plader på - sådan laver vi normalt den slags tage. Du skal stadig overholde luftspalten - som måske endda er blevet sat op til 70 mm ......bliver helt i tvivl nu
Jeg ville stadig bruge en krydsforskalling / lægtning under pladerne, da denne giver en god sidevejrs ventilation af konstruktionen også.

Boso:
Det er jo fristende, det er jo en dejligt simple konstruktion. Evt. kunne jeg gå op det 70mm luftspalte også borer nogle ø50 huller til ventilation.

Koludabyg:
Ok, jeg kan se din point. du skriver også forskalling mener du at jeg kan gå ned i dim på krydsforskalling / lægtning under pladerne? Kunne vintilationen løsning med nogle huller som skrevet ovenfor?




Hvad med udhænget, har i nogen tips der?
Kan det klares med understøtning af 45x125 skruet på det yderste spær med nogle bygningsbeslag/vinkler?






<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
Forresten, hvordan finder man ud af hvormange trækankre man skal have ned i soklen?

Mvh Max

<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis