Skal igang med at male hele huset

Hej.

Jeg har lige købt et helt nyt gammelt huse og skal igang med at male hele huset udvendigt og indvendigt. Jeg vil jo helst starte med de rum, vi skal bruge indenfor så vi kan flytte ind. Og så vil jeg jo godt igang udenfor, så jeg er sikker på at få det gjort før efteråret kommer. Men det vil jo så også betyde, at de sidste indvendige rum først bliver til vinter. Et trælst dilemma, for så er møbler og børn jo på plads og vi skal gå i indvendig byggerod i lang tid....

Det udvendige træværk trænger virkeligt. Det er helt udpint og tørt mange steder. Men der er ikke noget råd bortset fra lidt for neden på carporten. Disse brædder skal derfor skiftes.

Det drejer sig om gavle i ru træ og 2 på 1, og noget udhæng nærmest i sådan nogle stave med mellemrum i mellem, sterne el. vindskeder eller hvad det hedder og så en dobbelt carport. Jeg har haft en maler ude og se på det. Han har givet overslag på kr. 75.000 incl. moms. Og ud fra hvad jeg kan se, kan jeg selv købe materialerne for ca. 8.000  - 10.000.

 
Så der kan jeg jo selv tjene rigtig mange penge.

Mine spørgsmål er derfor,:
 
1) kan træet tage mere skade af ikke at blive malet i år. Altså så jeg kan koncentrere mig om det indvendige og så først male udvendigt næste forår.

2) Er det for sent at male ude i f.x. oktober / november, hvis det altså bare er tørt?

3) Kan man regne med de der angivelser på rækkeevnen, når de skriver at træbeskyttelsesmaling rækker 6 - 8 m2 pr. ltr. på ru træ??

4) Hvor køber jeg den bedste maling til den billigste pris

p.f.t.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nicklas

Det er da vist en ordentlig omgang. Men jeg kan sagtens følge dine tanker. Og det er helt rigtigt, at arbejdslønnen udgør en rigtig stor del af malerprisen - især når det gælder udvendigt malerarbejde.

Her lidt hjælp:

1) Ubehandlet eller meget nedbrudt træ tager altid mere skade med tiden. Og det vil være umuligt at svare på dit spørgsmål uden at se det. Men ud fra det du skriver er der jo både plusser og minusser. Plusserne er, at det lyder som om træet er tørt og sundt og måske er sat op, så det kun i begrænset omfang udsættes for vejr og vind. Minusserne er, at du skriver at det er helt udpint. Derfor vil jeg umiddelbart sige, at det er chance at tage, hvis du ikke behandler det i år. Du risikerer, at vi får en lang og våd efterår - vinter - forår (Den typiske danske) og træet derfor bliver angrebet af meget fugt og derfor speeder forrådnelsesprocessen op. Men det kan jo også blive en god og tør vinter (som i år) som bare udpiner træet endnu mere og du derfor bare skal regne med et endnu større materialeforbrug.

2) Nej det er ikke for sent. Du kan i princippet male med vandbasserede produkter ned til omkring 6-8 graders varme. Og oliebasseret ned til minus 2 - 6 grader. Men det kræver, at træet er tørt og at det ikke udsættes for regnbyger.

3) Ja i den udstrækning dit træ er normalt behandlet. Måske du skal regne med lidt mere grundingsolie. Men ellers JA

4) Ja jeg kunne jo godt anbefale en :-)

 

Danmarks billigste farvehandel
Hvis du er i tidsnød, kan du købe et år ved at give de mest udpinte og udsatte steder 1-2 gange grundingsolie

Prøv at kigge på maling her, ejeren har tidliger været meget her på sitet med mange gode råd

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også