Udskiftning af klemliste med kabelkanal

Hej

Jeg har for noget tid siden erstattet en gammel klemliste og stofledninger med nye 1.5 mm2 ledninger i en plast kabelkanal. Jeg har fået foretaget et El-tjek, og er blevet bekendt med at installationen ikke er lovlig, da kabelkanalen kan åbnes uden værktøj. Elektrikeren mente ikke det var et problem da kanalen sidder i tre meters højde, men jeg vil dog gerne have gjort installationen lovlig.

Findes der kabelkanaler der kun kan åbnes med værktøj? Helst ikke for store, da der kun skal løbe 4-8 løse ledninger.
Kan man alternativ lave en træinddækning af plastkanalen? Det kunne eksempelvis gøres ved at montere en træliste under kanalen og skrue et brædt på listen som dækker kanalen.

Mvh. Niels
Hej Jeg har for noget tid siden erstattet en... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af vile på 28 apr 2010 09:20
Hvorfor ikke erstatte de enkelte ledninger i kabelkanalen med kabler/samledåser?
Der er en del forgreninger til afbrydere og udtag, hvor ledningerne løber videre i jernrør. Vil det ikke blive svært at lave en sikker overgang fra jernrør til samledåser?
Kan man evt. bruge flexrør, så man ligger ledninger i flexrør i kabelkanaler? Samlingerne kan så laves i nogle få samledåser.

Kan du anbefale nogen på Amager/København? Jeg har lidt dårlige erfaringer med dem jeg har brugt. Sidst blev jeg opkrævet 1200 kroner ekstra fordi en lærling havde skiftet fire stikpropper...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis