Udskiftning af klemliste med kabelkanal

Hej

Jeg har for noget tid siden erstattet en gammel klemliste og stofledninger med nye 1.5 mm2 ledninger i en plast kabelkanal. Jeg har fået foretaget et El-tjek, og er blevet bekendt med at installationen ikke er lovlig, da kabelkanalen kan åbnes uden værktøj. Elektrikeren mente ikke det var et problem da kanalen sidder i tre meters højde, men jeg vil dog gerne have gjort installationen lovlig.

Findes der kabelkanaler der kun kan åbnes med værktøj? Helst ikke for store, da der kun skal løbe 4-8 løse ledninger.
Kan man alternativ lave en træinddækning af plastkanalen? Det kunne eksempelvis gøres ved at montere en træliste under kanalen og skrue et brædt på listen som dækker kanalen.

Mvh. Niels
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu må du ikke lige bruge mig som referent. Men jeg mener helt bestemt ikke der skulle være noget i vejen med din installation!
Tag nu en samledåse. Den kan du også få låget af, uden værktøj!

Lad lige nogle af de daglige elektrikere, med fornøden viden komme til. De ved hvordan reglerne er.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Din kabelkanal er som navnet antyder bygget til kabler - dvs. dobbeltisolerede ledere. Du må derfor ikke trække dine løse 1,5 mm2 ledninger deri. Du skal til formålet anvende en ledningskanal. Den er da bygget til formålet og der skal af sagens natur anvendes værktøj for at få låget af.

Vær dog opmærksom på at der findes mange kabelkanaler der kun kan åbnes med værktøj, men det ændrer ikke på at de stadig kun må anvendes til kabelinstallationer.
Tak for svarene indtil nu.

Er det ledningskanaler som disse der skal benyttes:
http://www.wattoo.dk/shop/ledningskanal-opslidset-44912p.html

Skal ledningskanalerne beskyttes på nogen måde, eller må de gerne være frit tilgængelige?

Et sidste spørgsmål: Må der være samlinger i ledningskanalar, eller skal det være i samledåser?
Den ledningskanal du linker til er den type kanal man til tider bruger inden i tavler og er ikke den type kanal du må bruge i stedet for klemkassen.

En ledningskanal er at betragte som en samledåse og der må derfor gerne være samlinger deri. Ledningskanalen kræver dog at du bruger dertil egnede samlestykker og endestykker.

Som med alle samledåser skal de være let tilgængelige.
Annonce
Kan du give mig et link til ledningskanaler som vil være velegnet til formålet. Har kigget mig lidt omkring, men kan ikke finde noget jeg synes ser korrekt ud.
Jeg har desværre ikke noget link, men kontakt din lokale installatør - han kan uden tvivl finde noget brugbart.
Jeg prøve at kontakte min lokale installatør. Tak for rådene.
Ja, dumme mig...!!
Jeg havde forstået det som om du havde skiftet ledningerne også!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvorfor ikke erstatte de enkelte ledninger i kabelkanalen med kabler/samledåser?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis