Hvor bred spartel?

Jeg har fået et tilbud på Storch spartler, og idet jeg skal have fuldspartlet alle vægge og lofter i huset, er jeg kommet i tvivl: Er en 45 cm spartel nok, eller skal jeg gå op i 60 cm? Jeg har tidligere brugt en 35 cm spartel, men jeg kender ikke til brugen af så brede spartler. De er vel ikke umulige at "styre"? Er der nogle, der har erfaringer med så brede spartler?

Mvh.
Kim

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
60 cm er noget hårdt at trække, men bliver også et flot jævnt resultat.
Jeg har dog begge og må nok erkende at 60cm hovedsageligt bliver brugt til gulvspartel, og udglatning af spartel på større flader.
Det er ikke korrekt at 60 cm primært bliver brugt til gulve og udglatning. Vi bruger den så vidt muligt til alt spartelarbejde, hvor der skal fuldspartles. Men det er korrekt, at det er hårdt arbejde. . Selvfølgelig afhængig af hvad, du skal have på væggene, er det slidet værd, hvis du kan magte denne spartel. Skal du have filt på, er spartelarbejdet vigtigt. Men skal du have f.x. savsmuldstapet eller en glasvæv, der ikke er alt for fin, er spartelarbejdet måske knap så vigtigt. God arbejdsyst.

 

Danmarks billigste farvehandel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, ved fuldspartling bruges selvfølelig også større spartler, og det jeg mente med større flader...

Også plejer malerne jo også lige at piske spartlen inden den påføres, netop for at gøre den mere smidig og derved letter arbejdet en hel del...
Et lille fif til spartling af vægge....

Nu kommer de pro malere nok efter mig, men så er det dem der har noget at lære

Sprøjtespartle ned i en rullespand, langhåret rulle, og så køre du ca en meter på i bredde, og trækker efter med en 60cm spartle bagefter, det tager NO TIME at spartle et hus når man lige har check på hvordan det skal rulles på



Men ja, en 45cm er også ganske fin, den bruger jeg altid når jeg spartler vægge...

hvad skal du ha på bagefter? Filt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
MKH, har hørt det skulle virke rimelig fint det du forslår: ) Men har aldrig selv prøvet det

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Then do it, det er mega nice
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, jeg skal have filt på efter spartling, og jeg har har tidligere brugt en almindelig Anza spartel. Nu har jeg fået et tilbud på en spartel med et håndtag tværs over hele ryggen på spartlen, og iflg. maleren er der himmelvid forskel på anvendelsen. Hvis den er så meget lettere at bruge, vil jeg nok tage en 60 cm - så bliver jeg (forhåbentlig) hurtigere færdig.

Mvh.
Kim

Køb du dig bare en ganske alm bred 60cm spartle, ind i en flugger biks med dig, kan ikke huske hvad de koster, men de er alle pengene værd.. Sig til den rare dame bag disken du skal fuldsartle dine vægge, så peger hun dig den rigtige vej.

Den maler tager bare dine penge og stikker dig en fin tale... forget it...

Hvordan har du tænkt dig at udføre arbejdet? Er det noget du har prøvet før.


/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når du køber en spartel, så er det vigtigt du lige kigger ned langs "skæret" på den og sikre dig det er lige! Hvis du først får fat i en buet, så gør du kun arbejdet endnu mere vanskeligt for dig selv.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg har ordnet vægge og gulve flere gange, så der er ingen problem der. Loft er nyt for mig, men jeg bruger bare den sædvanlige Stark og lidt vejledning fra Danogips.

Tak for tippet om at bruge den nærmeste Flügger, men det har jeg tidligere gjort. Vejledningen var nogenlunde (ikke alt passede), og produkterne var ikke den samme kvalitet som mit foretrukne mærke. Alt for tynd maling. Så dem holder jeg mig fra og bruger +Plus Malergrossisten i stedet for.

Jeg tror bare jeg vælger en 60 cm spartel og prøver mig frem.

Tak for jeres indspark.

Mvh.
Kim

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også