Oprydning på PC

Hej derude

Min PC, der er 3 år gammel trænger til en alvorlig oprydning.

Symptomerne er:

- Meget langsom opstart - tager 6-8 minutter. En anden har sagt til mig, at han kan se, at den starter en masse programmer op, som jeg ikke bruger, men han ved ikke hvordan man lige slår det fra

- Meget langsom på internettet, selvom jeg har 10/20 mb forbindelse eller omvendt. (Har aldrig rigtig fået styr på de der tal) Jeg bruger den primært til at surfe på nettet og til mit bogføringsprogram for virksomheden.

Jeg kan oplyse, at der køres automatisk antivirus (Norton) og at jeg jævnligt (1-2 gange pr. måned afhængig af brug) kører diskoprydning og -defragmentering.

Har fundet flere forskellige programmer, som man kan finde via google. Men da jeg ikke har meget forstand på det, er jeg ofte blevet bange, når der er blevet spurgt om filerne skal slettes eller om jeg vil downloade.

Er der nogen, der kan give mig et link, til et oprydningsprogram, som er til at finde ud af for en amatør og som jeg ikke behøver at frygte alverdens ting, så vil jeg være glad.

p.f.t.

 

Danmarks billigste farvehandel
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se nu regner jeg med at så fornuftig en Fyr som dig, selvfølgelig lavede en backup da du købte maskinen. Så kan du altid slette alt og starte forfra.
Men ellers skal du ind på din Norton og finde de backup filer den laver hver gang den køre en scanning, når du finder dem kan du roligt slette alt fra før 2010. Det er ikke længe siden at min også var blevet ÅÅÅÅH så langsom og der kom meddelser om at drevene var ved at være fyldte, da jeg fjernede backup filerne fra før 2010 fik jeg næsten en ny maskine. Du kan med sinds ro også slette samtlige Cockies, de tager også enorm meget plads efterhånden. Slet bare alle sammen du får nye hver gang du bevæger dig rundt på nettet.
Og så husker du vel at tage en backup på en cd, af ugens ændringer i dit bogholder program, så du ikke den dag maskinen bryder sammen har mistet alle oplysningerne

V.h.  Håndværkeren
Den rydder jo bare op i midlertidige filer
Men der findes mere hjælp på nettet. Hos www.Spywarefri.dk  Kan du få hjælp mod at "spytte" lidt i Kaffekassen, det er dog ikke et krav fra dem, da de gør arbejdet frivilligt når de har fri.
Det med programmer som starter op "En anden har sagt til mig, at han kan se, at den starter en masse programmer op, som jeg ikke bruger, men han ved ikke hvordan man lige slår det fra" kræver at man ved lidt om det.

Det gøres med kommandoprompt, og kommandoen "msconfig". Der inde kan man vælge hvad der skal starte op, men man skal vide hvad man gør, ellers gør det mere skade end gavn.

Alle bør gøre det, men det skal gøres af en kyndig person

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Undskyld, men hihi

Fjern Norton og så er der mere run på, hvis du køre med 3år gammelt windows system, ja så siger det hele sig selv, windows bliver sløvt efter få md....

Bedste råd, tag en backup af dine billeder/film/docs etc... Og så format lortet, køb en licens til NOD32 antivirus/spam det er mere end rigeligt, Norton er en joke og nakker ens "motor kraft" hvis man ikke har en super hurtig maskine...

Bare det at fjerne Norton fra en windows kasse er et helvede, og den forbliver langsom så længe det skidt er der...

Prøv søg google efter flg " Norton makes my computer sucky "

Du er ikke den eneste med det problem, jeg blev selv træt af langsomt lort for mange år siden, og købte en Mac...

Det er rart at vågne op til en ferrari hver dag, bare et dask på space og så køre vi videre (har snart uptime på 1 år, dvs ingen genstart, intet, bare dvale når der skal soves)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Håndværkeren på 27 apr 2010 11:14
Se nu regner jeg med at så fornuftig en Fyr som dig, selvfølgelig lavede en backup da du købte maskinen. Så kan du altid slette alt og starte forfra.
Men ellers skal du ind på din Norton og finde de backup filer den laver hver gang den køre en scanning, når du finder dem kan du roligt slette alt fra før 2010. Det er ikke længe siden at min også var blevet ÅÅÅÅH så langsom og der kom meddelser om at drevene var ved at være fyldte, da jeg fjernede backup filerne fra før 2010 fik jeg næsten en ny maskine. Du kan med sinds ro også slette samtlige Cockies, de tager også enorm meget plads efterhånden. Slet bare alle sammen du får nye hver gang du bevæger dig rundt på nettet.
Og så husker du vel at tage en backup på en cd, af ugens ændringer i dit bogholder program, så du ikke den dag maskinen bryder sammen har mistet alle oplysningerne

V.h.  Håndværkeren


Hvorfor dog tage backup af en helt ny maskine??? Giver ingen mening overhovdet, der medfølger altid en recovery CD til ny maskine med org windows... Det man KUNNE gøre, er fl. Install windows, hent alle updates (Dem er der jo mange af, især sikkerhedsupdates ) install de programmer man bruger, og opsætte sin maskine.. Og så laver man en slipstream af sit system, skal man så format lortet igen, hvilket en fornuftig person gør min hvert halve år, så tager det ikke ret lang tid....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
der er dejligt at der er så mange der vil hjælpe her inde, men læs lige inden man svare
jeg er helt sikker på at Håndværkeren mener bacup af regnskabet
og nej der medfølder ikke altid en recovery cd med, dette er der ikke krav om.

men hvorfor ikke bruge onecare fra microsoft, dette program virker helt fint og er på dansk.

mvh
peter

pml : 98% af alle de maskiner der sælges i kæder som fx merlin/fona etc, de sælges med windows, + en masse preinstalleret crap som alligevel udløber 20 dage efter man har købt lortet? og så ligger der som regl også en recovery cd med selvsamme halløj på...

Self skal man tage backup af sit regnskab, har man et firma så går man jo udfra det er ting folk gør helt automatisk...

Faktisk så er det max 3-6% af alle computerbrugere der tager "Backup", alle andre de smider lidt billeder og docs på en cd engang om md og tror nu er det hele fint og dandy.....

Folk bliver tit overrasket

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu bruger jeg en del tid på min pc, og derfor brænder jeg ikke CD men DVD, det kan bedre betale sig da der kan være væsentligt mere data på sådan en skive. Og hver måned kan jeg fylde en to tre styk.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis