Gulvarme i vådrum på 1.sal igen igen

Gulvarme i vådrum på 1.sal igen igen

Jeg ved at dette emne har været oppe mange gange før, men er stadig ikke helt afklaret med hvordan opbygningen af mit badeværelsegulv kan se ud, når jeg har følgende krav.
1. Vandbåren gulvvarme
2. Klinker
3. Lav byggehøjde som muligt (altså ingen betonlag)
4. Konstruktionen skal være godkendt. 
 
Jeg forestiller mig følgende opbygning af mit gulv:
Gulvbjælker med max. 300mm c/c
22mm Gulvspånplade med spor, varmefordelingsplader, 16mm pex slanger
25 mm Gulvgips
Vådrumsmembran
Flisekæber
Klinker

Jeg har forstået SBI anvisning 200 sådan:
- gulvvarme i vådrum kræver at gulvvarmeslanger indstøbes i et affretningslag som skal placeres på et glidelag (s. 64) pga. risiko for at træpladerne giver sig og at fliselaget derved bliver utæt. 

Betyder det at jeg ikke må anvende spånplader? Må jeg bruge forskallingsbrædder istedet eller er det det samme?
Hvilke alternative muligheder er der. Disse beskrives ikke i de meget konservative bøger SBI 200 eller Træ 53??

Har kigget lidt på dette alternativ: Roth Clima Comfort™ system, se http://www.roth-nordic.dk/golv_forl...ytande.php
Men er i så fald ikke klar over hvilket underlag jeg kan anvende til disse plader. De kræver et stabilt og stift underlag.   

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må ikke forekomme spånplade ifm vådrum. Det var det jeg kom frem til, da jeg var igang med den slags.
Jeg har brugt el-gulvvarme, men bruger det aldrig, idet gulvet aldrig er koldt pga varmen nede fra.
I stedet for forskallingsbrædder, kunne du jo skære ikke vandoptagende plader op til brædder, og udfylde resten med f.eks. selvnivellerende spartel.
Jeg brugte en kombination af de brune, hårde og dyre støbeplader og så fibergips. Ingen revner nu 10-12 år efter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Wirsbo anvender gulvspånplader og gulvgips i deres gulvvarmesystemer til vådrum se: http://www.vvshuset.dk/images/wirsbo.pdf  (se s. 8 og 12) - det er bl.a. her jeg har set min konstruktion. Men hvordan de er kommet frem til dette ved jeg ikke.

Lidt yderligere info:
Vær opmærksom på at det kun er Danogips som mener at deres gulvgips (GF) kan anvendes som gulvunderlag i vådrum. Hverken Gyproc eller Fermacell mener at deres gulvgips kan klare den belastning. Desværre kan jeg ikke finde en beskrivelse af gips til gulve i vådrum i SBI 200. Så man må gå ud fra at Danogips har et brugbart produkt.
Jeg ville benytte forskalling, varmefordelingsplader og GF gulvgips.

Det er en mere effektiv og også en billigere løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også