søger gode råd til Lynæs klinkbygget jolle

Min Lynæsjolle har været på land over et år, og efter en lang vinter har jeg nu slebet og renset den indvendig og udvendig. Det vil sige at mange gamle reparationer er tørret ud og løsnet sig..

Er der nogle der ved hvor store utætheder man kan tætne med sika eller Tech7 og kunne forsvare at sejle ud.

hvor køber man lærke brædder til lukning af dam? og propper?

Også en hjælp hvis der er nogen der ved hvor man køber kobbernagler til en rimelig pris. Og hvilket værktøj skal anvendes.?

gormdengamle

Min Lynæsjolle har været på land over et år, og efter en lang vinter har jeg nu slebet og renset den indvendig og udvendig. Det vil sige at mange gamle reparationer er tørret ud og løsnet sig..

Er der nogle der ved hvor store utætheder man kan tætne med sika eller Tech7 og kunne forsvare at sejle ud.

Også en hjælp hvis der er nogen der ved hvor man køber kobbernagler til en rimelig pris.

gormdengamle

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedr. sprækker m. m.: Der findes et mere egnet produkt hertil: Hempels proof 10. Sikaflex m. m. vil ikke kunne presses ud af sprækkerne, når din båd optager vand. Du risikerer at Sikaen kommer til at medvirke til at dine bord flækker endnu mere. Svenskerne søber deres både ind i linolie gennem længere tid inden søsætningen; det hjælper også.
Et andet gammelt råd er en blanding af fåretalg, trætjære og paraffin. (kan også laves af palmin, trætjære og paraffin fra billige lys).
Kobberklinker m. m. koster uanset hvor de købes bare kassen; det må du leve med. Du kan også bruge rustfrie skruer (undersænkede) med skive og møtrik; men husk, at det skal være de syrefaste A4 og ikke de billigere A2 fra Jem og Fix.
Vedr. restaurering kan du finde mange seriøse tips på den svenske hjemmeside "träbåtsakuten.se"
Jeg vil samtidig varmt opfordre dig til at sætte et par billeder af dil lille perle her på siden, det kunne være interessant.
Venlig hilsen baadsen
Jeg er rimelig sikker på at denne side også er et kig værd

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det vil være rart at vide hvad "gamle reparationer" helt præcis dækker over, (nærbilleder)for at kunne råde dig. Men generelt skal man aldrig komme noget i revner som ikke kan presses ud når træet kvælder op igen. Proof er nemt men dyrt. ellers er der tjærekit som man selv blander af trætjære og kridt til den konsistens man ønsker. Det smitter bare af i evigheder. mindre revner kan tætnes med okse/fåretælle.
Lærkeplanker vil du kunne købe hos et træbådeværft. Propper kan være nye korkpropper der limes i ellers kan du bore hullerne op ca. halvt til to trediedel igennem planken med et forstnerbor (dem man bruger til at bore knaster ud med) og så sætte lærketræs propper i de skal så være boret med et passende propbor. Det er vigtigt at årerne i træet på både planken og proppen er så ens som muligt da de så vil arbejde sammen.
Og ellers er der jo den grelle metode - skifte plankerne.
Kobbernagler kan bestilles fra "Engholm" via en alm. udstyrspusher.
Men rustfrie bolte er billigere og så behøver man ikke en nittedreng, til at holde imod, når man nitter kobberklinkerne.
Og så er jeg sikker på at en ordentlig omgang fed grundingsolie vil gøre underværker.
Hilsen Jørgen

tak jørgen for de gode råd.

jeg vil nu gå systematisk til værks med under vandlinien først og så opefter.

Også en hjælp hvis der er nogen der ved hvor man køber kobbernagler til en rimelig pris.

gormdengamle

Er der nogle der ved hvordan man propper en dam på en glasfiber jolle?
i bådnyt er der en artikel om rep at huller i fiberbåde..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis