Genetablering i etageejendom

Hej
Jeg bor i en andelsforening i København.

I forbindelse med etablering af et badeværelse, skal jeg have flyttet min elmåler. Jeg skal derfor have lavet ny tilslutning på stigeledningen ved min underbo.

Problemet er imidlertid, at hendes strøm er lavet ulovligt, og at hendes stigeledning er muret inde i en kasse (der er belagt med mosaik-sten), således at den ikke er frit tilgængelig. Jeg skal derfor i forbindelse med min tilslutning bryde førnævnte kasse ned.

Jeg har haft en kammerat, der er elektriker, til at se på det hele, og han oplyste, at hendes installationer var drøn-ulovlige og at den eneste mulighed for tilslutning var ved at bryde mosaik-kassen ned.

I den forbindelse talte jeg så med foreningens formand (der tilfældigvis er far til min underbo) og spurgte ind til, hvorledes det så ud med genetablering af underboens badeværelse efter  tilslutningen på stigeledningen. Jeg mente ikke, at det kunne have sin rigtighed, at jeg var forpligtet til at erstatte og genetablere en ulovlig installation. Mit arbejde med tilslutningen blev i forvejen dyre end normalt pga. underboens ulovlige installationer og jeg syntes ikke det kunne passe, at jeg skulle bruge et beløb på at genetablere, som jeg ikke ville have brugt hvis underboens installationer havde været lovlige. Formanden påstod dog hårdnakket, at jeg skulle efterlade hans datters badeværelse som før, og at det ikke havde nogen betydning, at installationerne var ulovlige.

Jeg er bekendt med, at man normalt har pligt til at genetablere.

Er der nogen af jer der ved hvad jeg er forpligtet til i sådan en situation....?

Hvor kan jeg evt. få vejledning? (syntes jo min formand er inhabil i denne sag).

På forhånd tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare forlænge kablet oppe ved dig?
Under alle omstændigheder ville jeg få en autoriseret elinstallatør ud for at se på det. Og han har jo pligt til at melde sådanne ulovligheder.
Under alle omstændigheder ville jeg have det skidt med at bo over sådan noget. Hvad hvis skidtet brænder af?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Min kammerat der er el-installatør har som sagt kigget på det, og han mente, at den eneste rigtige løsning var at trække kablet fra underboen.

Jeg er da ikke vild med at bo oven på sådan noget, men ved ikke hvor farligt det er. Hovedsagen er, at stigeledningen ikke er tilgængelig som den burde være, og at vi nu har en lille tvist om, hvem der skal betale for genetableringen af hendes kasse i badeværelset.

Der kommer en autoriseret el-installatør imorgen, men i og med at det er foreningens faste elektriker, tror jeg næppe at han indberetter noget.

Det ville jo være mærkeligt om han var valgt helt tilfældigt og ikke havde noget forhold til nogen i foreningen...

Hvem skal betale for genetableringen.....?
Du kontakter energiselskabet og eller forsikrings selskabet og fortæller om den ulovlige installation, der forhindrer dig i at få en ny stikledning. så skal de nok klare paragrafferne.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis