Erfaring med trempelspær

Er ved at planlægge en ny 1. sal på et eksisterende 1 1/2 planshus. De eksisterende spær skal fjernes, for at løse et problem med et gennemgående støbt etagedæk, som giver kuldebro, så der skal nye spær på. For at få mest muligt plads på 1. salen har jeg overvejet at sætte trempelspær på i stedet for hanebåndsspær, så jeg kan flytte skunken helt ud til muren. Jeg har lavet et par tegninger, men jeg synes umiddeltbart at huset kommer til at se lidt klodset ud. Jeg kan ikke helt pege på hvorfor, men på tegningen ser det "sjovt" ud.

Er der nogen der har erfaringer med trempelspær, eller har set dem brugt ved husrenoveringer? Billeder er meget velkomne!

Mvh. Rasmus

Er ved at planlægge en ny 1. sal på et... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af boso på 26 apr 2010 21:42

min egen vurdering udfra dit billede er at dit hus kommer til at virke meget højt og smalt. Nok primært fordi kældervinduerne også fremgår af facaden. Men det er jo en smagssag.
Helt enig med boso, dit hus kommer til at virke utroligt højt.

Jeg ville nok først se på manzard taget, da dette ikke vil give samme forhøjende effekt af din mursten facade.

Så prøv evt. at få tegnet begge forslag, inden du beslutter dig.


Hej Aaen

Jeg fik etableret 1. sal med trempel her i vinters, den er endnu ikke indrettet. Den lodrette post (som jeg tror det hedder i fagsproget er 90 cm).

Jeg har nøjagtig samme problem som dig med at huset ser lidt forkert ud. Jeg tror det ligger i afstanden fra den øverste del af vinduet til tagrende/tag.

Jeg skal have facadeisoleret, og vil i den forbindelse carmuflere afstanden med en bred gesims (huset skulle slutteligt gerne ligne en murestensvilla fra 30-40'erne)

Vedhæftet kan du se efter/før
Jeg syntes faktisk ikke det ser så slemt ud, når det bliver pudset sammen med resten vil det virke mindre højt, en højere hvid stern frem for blotlagte bjælkeender kunne også have ændret lidt på facaden, så den havde virker lidt mindre høj...
ja Koluda og evt. med en tagsteens række længere ud så havde den været
men hvis man ser på huset i baggrunden og sammenligner målene så ser det
da ikke så tosset ud det der er lavet når man kigger hen langs facaden

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, lidt længere udhæng havde også udjævnet det lidt.

Men sammenlignet med naboens hus, så passer det meget godt ind ja, tror også at når huset lige bliver ordnet udvendigt, og får et par vinduer i gavlen, vil det ændre udtrykket helt.

Jeg syntes det er en rimelig flot overbygning.
Annonce
Jeg hører også til dem, som har benyttet mig af trempelspær.
Problemet med at det kommer til at se noget højt ud, kan f.eks. brydes ved at sætte den type ovenlysvinduer i som knækker, og som er vist lidt længere oppe i tråden.

Man skal også lige huske på, at alt efter hvor høj trempel man vil have, så er der et skel mellem 1½-plan og 2 etager ved omkring 1,2m høj trempel, og så skal der muligvis søges dispensation, da man mange steder kun må bygge 1½-plans huse.

Mht. mansard, skal man passe på man ikke sætter det på et for smalt hus, det kan nemlig hurtigt komme til at se lidt underligt ud (min egen personlige holdning).

Carsten.

Vi havde også mansard ine i vores vurdering, men som Carsten skriver, skal man passe på at huset ikke er for smalt. Vi var rundt og tjekke i byen, og det smalleste hus med mansard vi kunne finde, var 8 mtr. Desuden er huse med mansard mere kvadratisk, og ikke et længdehus som vores, men mansard er rigtig flot.

Ja, en tagstensrække mere havde gjort underværker. Aftalen var også 30 cm udhæng i gavl og sider. Det endte med at blive 35 i gavl og 23 i sider, hvilket giver mig store problemer. Både med hensyn til en ensartet gesims, men også med at få plads til udvendig isolering.

Er der nogen, som har en god ide til at løse det (kan man rykke tagrenden/andet?)

Mange tak for alle jeres svar. Jeg tror vi vil kigge lidt mere på et manzardtag, som flere har foreslået. Huset er 8x10 m. i grundplan, så det er nok ikke helt ved siden af arkitektonisk. Og så tror jeg vi tager en arkitekt med ind over, så vi får nogle professionelle øjne på.

/Rasmus
Før du bestemmer dig, så ved jeg hvor der står et hus til inspiration. Trempelspær med 3 velux ala dem Koluda nævner i og tagpap på. Det er et fantastisk rum indvendig.

Hvis du skriver en mail til mig, så skal jeg give dig adressen - det er i Slangerup. Jeg er sikker på hvis du kigger forbi en week er dem der bor der, hjemme, og de vil sikkert gerne give jer et kig hvis i spørger. For et par år tilbage var der også en 3 siders reportage i Gør-det-selv bladet med en som fik lavet en trempelspær konstruktion (Selvføgelig med Huntonit undertag, Koluda:-) ). Annoncen beskrev byggeriet fra vugge til grav.

Min mail er [email protected]
Skrevet af Diske på 27 apr 2010 10:20

Ja, en tagstensrække mere havde gjort underværker. Aftalen var også 30 cm udhæng i gavl og sider. Det endte med at blive 35 i gavl og 23 i sider, hvilket giver mig store problemer. Både med hensyn til en ensartet gesims, men også med at få plads til udvendig isolering.


Er der nogen, som har en god ide til at løse det (kan man rykke tagrenden/andet?)

Ja, en tagstens række mere havde lige dæmpet den høje væg lidt.

Nej, ikke som det er lavet i dag, eneste måde at forlænge det på nu er at forlænge spærene, undertaget osv.. også rykket en række tegl mere i enden af taget, noget af et arbejde desværre.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis