Erfaring med trempelspær

Er ved at planlægge en ny 1. sal på et eksisterende 1 1/2 planshus. De eksisterende spær skal fjernes, for at løse et problem med et gennemgående støbt etagedæk, som giver kuldebro, så der skal nye spær på. For at få mest muligt plads på 1. salen har jeg overvejet at sætte trempelspær på i stedet for hanebåndsspær, så jeg kan flytte skunken helt ud til muren. Jeg har lavet et par tegninger, men jeg synes umiddeltbart at huset kommer til at se lidt klodset ud. Jeg kan ikke helt pege på hvorfor, men på tegningen ser det "sjovt" ud.

Er der nogen der har erfaringer med trempelspær, eller har set dem brugt ved husrenoveringer? Billeder er meget velkomne!

Mvh. Rasmus

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jae nu ville det være dejligt med et par billeder af eksisterende hus på grunden
og et par af dine tegninger så er det lidt lettere at råde dig.

men ud fra næsten ingenting ;--)
er et forslag evt. at lade taget gå 1-1½meters penge ud på hver sin side af huset
og så stadig have hanebåndsspær
på den måde vil du da også få mulighed for at flytte skunken helt ud til husmuren
og faktisk få fuld ståhøjde næsten over det hele

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

nu kender jeg ikke ordet tremmelspær
mener du det er den form hvor 1/3 af taget går
70-80grader og der efter knækker en til to gange
undervejs for hvis det er det så¨skulle det holde
godt nok det har da været brugt i flere hundrede
år på ladebygninger
vi har også et par kæmpe store villaer her i Marstal
som har den form for tag og er bygget ca 1900-1920

men hvis det ikke er det så smid en af dine tegninger
op af gavlen med det nye spær på , hul i hvordan den ser ud

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

det lyder nu på mig som om at begreberne bliver blandet lidt sammen. Kender heller ikke til trempelspær - men en trempelvæg kender jeg da. Er du sikker på du ikke mener en mansard konstruktion - som vist er det som høvlebænk taler om?

En trempel er - såvidt jeg husker - oprindeligt 50 cm høj. Den blev primært brugt på stuehus der skulle have en overetage. For så at få mest muligt udbytte af overetagen hævede man stuehusets vægge med en trempelvæg. vi bruger selv begreebet trempel når vi laver en trækonstruktion i dag.
Høvlebænk

Tænker du på et mansard-tag Høvlebænk? som ganske rigtigt har været brug i mange årtier til især landbrugs-bygninger. (måske lidt egns-bestemt)
Men giver masser af plads til afgrøder.

aaen.

Kender ikke til disse tremmelspær, men Googlede lige for at se hvad der var tale om, og fik en ganske god forklaring på hvordan det ser ud.

Det er ingen tvivl om at et sådan udhæng på 1-1 1/2 m. vil tage en væsentlig del af lyset, vil virke lidt som en svalegange på et hus bare uden et gulv at gå på.

Og vil som du selv er inde på se lidt sjovt ud på en tegning.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
så nu fik i vækket det nysgerige gen
aå nu har jeg også lige gooooglet det
og har forstået hvad et trempelspær er

det er jo bare et hanebåndsspær med en lodret stolpe
sat ind ude i nærheden af enderne på det enkelte spær
afhængig af hvor høj ens skunkvæg skal være og hvor
langt ude man vil have den

så hvis man vil have sine vægge på førstesalen ført ud
til væggene på stue etagen, skal man affinde sig med
enten stort udhæng eller exstrem høj tagrejsning

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.


Høvlebænk: Jeg har godt set de spær du beskriver, men det er ikke det jeg mener. Et moderne trempelspær ser sådan ud:

Det hviler på indervæggen (eller i mit tilfælde på det støbte dæk) og så kan man mure en skalmur på ydersiden. Med en trempel på ca. 1 m. og en taghældning på 45 grader vil der så kun være skråvægge på den yderste meter af væggen.

/Rasmus
dem kender jeg sgu´ inte der bliver jeg godt nok dig svar skyldig.
der skal vi lige ha lidt expertbistand og få Koluda ind over
skriver lige en PM til ham og beder ham se på tråden
øjeblik

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

det spær der er jo egentlig bare et spær med den traditionelle trempelvæg monteret. Så det er der ikke så meget hopla i. Du har helt ret i at der kan skalmures på ydersiden og at du så får samme effekt på overetagen som, hvis du havde brugt mansardkonstruktion eller tildels hanebåndsspær.

Du skal vel egentlig bare overveje, hvorvidt det klæder huset med højere mure/træbeklædning. Men der skal du nok nærmere have en arkitekt med ind over fremfor os herinde. Det er jo dig der skal lave med det

Vi byggede for et halvt års tid siden et hus med tilsvarende spær. Der var dog tale om nybyg og det hele ser harmonisk og flot ud. Men der var både tale om et bredere hus og hvor der ikke var nogen kælder.

min egen vurdering udfra dit billede er at dit hus kommer til at virke meget højt og smalt. Nok primært fordi kældervinduerne også fremgår af facaden. Men det er jo en smagssag.
Trempelspæret er rimeligt nyt i forbindelse med alm. hus byggeri, men mest set i forbindelse med bla. haller og landbrugs bygninger, hvor højt til tagkonstruktionen var ønskes.

Konstruktionen i sig selv er god nok, eneste minus er den høje trempel som normalt bare beklædes med træ, hvor resten af facaden består af mursten, men skalmures der som du selv foreslår, er den klart en optimal løsning.

Det kan dog også laves rigtigt flot med velux vinduer til manzard tagkonstruktion, hvis man ønsker lidt lækre detaler omkring ens vindues løsninger.

Løsningen er også rigtig god til dem der ønsker at tilføje en ny 1.sal på huset, men måske har en meget smalt hus, så er den en løsning der giver væsentligt mere plads pga. den større højde på tagkonstruktionen.

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis