230 v til 380 v stik

Hej

Skulle tilslutte ny vaskemaskine med 230 v til 380 v stik. Jeg kom til at hive ledningerne fra den gamle maskine ud, inden jeg fik noteret, hvor de var sat til.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvor jeg skal montere den brune, blå og den grøn/gule ledning? Gerne pædagogisk forklaret, da jeg ikke er særlig skarp inden for dette felt.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du ser på billedet så kan du se at den gul/grønne skal den miderste
den blå skal i der hvor der står N
og den brune skal i en af de sidste 3 som er faserne
hvis så fremt at det viser sig at du har for stor belastning
på den fase i sikrings boxen (hvilket jeg ikke umiddelbart tror)
så flytter du den bare til en af de andre 2 faser

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Blå til blå, den brune skal bare til sort, brun eller sort med hvid streg, jord (gul/grøn til klemmen under afbrydergrebet.
Ja formentlig hvis den blå er Nullederen, men det BURDE det være... med mindre det er en klap hat der har monteret det i tidernes morgen...
Men den brune, den sort/hvide og den sorte burde være faserne og så den blå som nul og for at få 230V skal du på en fase og nul...
Så enten
brun & blå
Sort/hvid & blå
eller Sort & blå...
Der er frit valg på de 3 muligheder, du bestemmer selv

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Tak for yderligere svar, men er blevet lidt forvirret.

Skal den blå fra ledningen monteres der hvor den blå ledning er, som akselj siger? Jeg forstår linding85 sådan, at jeg skal sætte den blå til enten brun, sort/hvid eller sort. Er det korrekt? Og hvis det er, skal den brune så monteres dér hvor den blå ledning er?
Annonce
Blå til Blå... Skulle jeg mene!!

Men hvis du er i tvivl. Så køb et multimeter. Eller lån et. Det er billigere end at brænde en helt ny maskine ;-)
Der skal være 230V mellem de to klemmer hvor du monterer den brune og den blå. Den gul/grønne skal på den midterste.
"Normalt" montere man farveret. Men jeg måler ALTID efter!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Den blå er monteret korrekt i afbryderen, du skal forbinde som jeg skrev.
Ja, ja Akselj... Og brænder lortet af, fordi den er monteret forkert i den anden ende. Er det så din fejl eller spørgerens?
Min erfaring siger at man aldrig må montere, uden at måle først!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det var ikke meningen at forvirre dig... men den blå skal til den blå (HVIS det er monteret korrekt i tidernes morgen)

Jeg prøvede bare at sige at man ikke kan stole 100% på farverne.

men som næstformanden skriver så er det en god ide at måle først inden du tilslutter, hvis nu stik mod forventning at den blå ledning i din afbryder ikke er Nul-lederen. Men i 99% er den blå altid Nul... og den blå ledning i afbryderen er monteret der hvor man montere Nul-lederen så alt er i den skønneste orden.

Men du har blå, brun og gul/grøn fra din nye vaskemaskine.

Den blå slutter du til den blå i afbryderen
Den gul/grønne i midten hvor der er sådan et lille tegn ridset ind i metalet (Jord Symbolet)
Den brune slutter du til den Brune (du kan også slutte den brune fra din nye vaskemaskine til den sorte eller den sort/hvide, det ville også virke)

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Tak for alle svarene.

Maskinen er tilsluttet som anvist, og den kører som den skal.

VH
Fartilfem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis