4 eller 6 mm ameringsjern

Hej vi er ved og lave gulvvarme hos min kammerat. og skal til at bestille armeringsjern. til at fastgøre slangerne  --Har søgt lidt på det og nogen skriver det skal være 4 mm og andre 6mm. Tænke lidt på at bestille 4mm da det er billigere. og det nok ikke gør den store forskel på styrken om det er 4 eller 6 . det er jo masket så trækket i beton er jo nok næsten ens. ..Men er da anden grund til at man skal vælge 6mm  tænke varme afgivelse. olign.

Så det kommer til skal jeg vælge 4 eller 6mm da jeg ikke kende nået til det ved jeg ikke om der er nogle fordele ved det ene forhold til det andet.

Og sidst men ikke mindst. hvor skal slangerne ligge midt i beton eller top eller bund - ??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har lige købt et net i 6 mm (2,15 x 6 meter) det kostede da ikke alverden.
6 mm er noget mere stabil end 4 mm...
Der over dobbelt så meget jern i 6 mm
Tværsnit 4mm=12.56mm2
Tværsnit 6mm=28,26mm2

mvh jens
Gik faktisk lige og tænkte på det samme og det 4mm ikke var lidt for levene til at binde slangerne fast på , Men godt med nået erfaring . det bliver til 6mm
hej jeg ville også vælge 6 mm. rivnettet skal klodses op så der kommer betong under ellers er det intet vær bortset fra at holde rørne på plads. der fås nogle afstands klodser der er beregnet til formålet (afstands tårne) tror jeg de hedder. men spør i din byggemarked de ved hvad det er for nogle.

nicolai
Husk at det også er vigtigt hvordan slangerne lægges (mønsteret) - lidt svært at forklare, men generelt skal fremløbet af slangen først gå langs gulvets yderkant ved de kolde vægge - dvs. at det varmeste vand løber ved f.eks. vinduer m.m.
dernæst følger den koldeste slange (retur) og skifte vist der ud af i en dobelt spiral - dette sikre dels at der ikke er koldt langs ydervægge og dels at varme fordeles jævnt (samme temp) over hele fladen
man må ikke starte en den ene ende og "slange" der ud af - det vil give en varm flad i den ene ende af rummet og ingen éller lavere varme i den aden ende - en dobelt spiral er den korrekt måde

nedenstående klevin tegning viser pricippet

fremløb yderst
--->----------------------------|
---<---------------------------| |
                |--------------|     | |
                | |-----------| |    | |
                | |              | |    | | YDERVÆG 
                | |                     | |
                | |-----------------| |
                |--------------------|
                    YDERVÆG

ps bor i et hus hvor jeg mistænker at dette princip ikke er fulgt, da gulvets temeratur er forskellig afhængig af hvor i rummet man har sine kolde føder...har selv bygget et andet gulv hvor omtalte problem ikke er og her er ovenstående princip benyttet - jeg har ikke selv opfundet det, men læst på lektien og erfaret at den er god nok

I øvrigt benyttede jeg 4 mm og ganske rigtigt det er lige vel blødt - hvis jeg skulle lave det igen i 4 mm ville jeg fylde gulvslangen med vand inden udlægning af beton - derved ville slangens/vandets vægt holde det mere nede - jeg oplevede at den smule luft som var i slangen havde tilstrækkelig opdrit til at løfte slange/rianet op af betonen - vand i rørne ville have gjort forskellen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis