Lave "ferskvandskøling" på en saltvandkølet motor

Hej
Jeg har en saltvandskølet Volvo Penta, som kører rigtigt godt.

Imidlertid er den jo saltvandkølet, hvilket jo med tiden tærer på motorblokken. Jeg vil derfor gerne lave den ferskvandskølet, men jeg synes at varmeveksler og pumpe mv. hertil er for dyrt.

Derfor overvejer jeg at lave en simpel "halv løsning" ved at montere en trevejshane på fødeslangen til vandpumpen. Den ene slange vil herefter blive ført til søvandsindtaget og den anden slange vil jeg føre op til min 25 liters ferskvandsbeholder.

Planen er så at sejle for søvands køling men koble over på ferskvandet og skylle systemet igennem med ferskvand, hver gang jeg kommer i havn. Herved undgår jeg jo, at motoren står med saltvand i kølesystemet, når den ligger i havn.

Mit spørgsmål er så, at dette reelt vil have en effekt i form af mindre tæring - det jeg mener er, om ferskvand tærer mindre en saltvand?

PS - jeg er fint klar over, at den tæring som allerede har fundet sted jo ikke bliver afhjulpet via denne anordning. 

Mvh.
Peter
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du får helt så meget ud af dit projekt, som du sikkert håber på.
25 liter er ikke meget til at skylle motoren ud med, og det vand du skyller med, er jo frisk vand, der indeholder meget ilt, som også vil guffe motor i sig.
En ferskvandskølet motor får jo også tilsat frostvæske, både aht frostsikring, men sandelig også for at modvirke tæring. Du får selvsagt ikke denne tæringsbeskyttelse, da du næppe vil tilsætte antikoroderende medikamenter.
Jeg vil vurdere, at det næppe er ulejligheden værd ud fra sammenligning med centralvarmeanlæg og bilmotorer i almindelighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er jo også den mulighed at lave kølkøling, også skulle du kunne bruge din nuværende kølevandspumpe.
Men der er jo så en risiko for at skade røret langs kølen hvis du sætter den på grund.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skaden ville ikke være så stor da den jo så bliver kølet af søvand og det bliver den jo kølet af nu. men hvis han har mod på det kan han mod og betale post få de 2 indtag der sad i bunden af min båd så er det kun spørgsmål om 2 huller i bunden af båden 6 8 meter 18 20 mm kobberrør lidt aflastning til og hænge rørene i udvendigt i bunden af båden en ekspansionsbeholder (kan sikkert fås hos en autoophugger) og en ny termostat til blokken af motoren da ferskvandskøling giver mulighed for og hæve temparaturen til en højere og bedre temparatur imod søvandstemparaturen der er noget lavere pgr af udskildning af salt.
hvis det er kan jeg got kikke om de skroggennemføringer er gode nok og evt tage et billede af dem og lægge op. ja det kunne ligefrem være at der kunne blive en skilling retur da projektet næsten blev for billigt og gennemføre.

Pinballs

Hvordan køler man så udstødningen?den er vel med slange.

Ja det er nemlig rigtig, men det skrev du ikke noget om i dit lange indlæg, og det er en væsenlig ting ved den metode du foreslår, som iøvrigt ikke er så dårlig, men det er ikke lige at ændre til ferskvandskøling da man som du skriver kan /skal have en ekstra pumpe der er rimelig dyr.
tingene fås vel også brugte til en rimelig pris

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej - tak for Jeres indlæg.

Da båden skal i vandet denne uge, vil jeg for denne sæson springe kølkølingen over.

En mulighed kunne være at lave traditionel ferskvandskøling, fra ny konster et komplet sæt ca. 7-8000, og det har indtil videre været lidt svært at finde et brugt sæt.

Mvh..

Peter
Hvor mange hk/kw er din penta på?

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er en md5a på 7,5 hp.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis