Hej
Jeg har en saltvandskølet Volvo Penta, som kører rigtigt godt.
Imidlertid er den jo saltvandkølet, hvilket jo med tiden tærer på motorblokken. Jeg vil derfor gerne lave den ferskvandskølet, men jeg synes at varmeveksler og pumpe mv. hertil er for dyrt.
Derfor overvejer jeg at lave en simpel "halv løsning" ved at montere en trevejshane på fødeslangen til vandpumpen. Den ene slange vil herefter blive ført til søvandsindtaget og den anden slange vil jeg føre op til min 25 liters ferskvandsbeholder.
Planen er så at sejle for søvands køling men koble over på ferskvandet og skylle systemet igennem med ferskvand, hver gang jeg kommer i havn. Herved undgår jeg jo, at motoren står med saltvand i kølesystemet, når den ligger i havn.
Mit spørgsmål er så, at dette reelt vil have en effekt i form af mindre tæring - det jeg mener er, om ferskvand tærer mindre en saltvand?
PS - jeg er fint klar over, at den tæring som allerede har fundet sted jo ikke bliver afhjulpet via denne anordning.
Mvh.
Peter
Hej Jeg har en saltvandskølet Volvo Penta, som...
Vis hele indlægget