Lave "ferskvandskøling" på en saltvandkølet motor

Hej
Jeg har en saltvandskølet Volvo Penta, som kører rigtigt godt.

Imidlertid er den jo saltvandkølet, hvilket jo med tiden tærer på motorblokken. Jeg vil derfor gerne lave den ferskvandskølet, men jeg synes at varmeveksler og pumpe mv. hertil er for dyrt.

Derfor overvejer jeg at lave en simpel "halv løsning" ved at montere en trevejshane på fødeslangen til vandpumpen. Den ene slange vil herefter blive ført til søvandsindtaget og den anden slange vil jeg føre op til min 25 liters ferskvandsbeholder.

Planen er så at sejle for søvands køling men koble over på ferskvandet og skylle systemet igennem med ferskvand, hver gang jeg kommer i havn. Herved undgår jeg jo, at motoren står med saltvand i kølesystemet, når den ligger i havn.

Mit spørgsmål er så, at dette reelt vil have en effekt i form af mindre tæring - det jeg mener er, om ferskvand tærer mindre en saltvand?

PS - jeg er fint klar over, at den tæring som allerede har fundet sted jo ikke bliver afhjulpet via denne anordning. 

Mvh.
Peter
Hej Jeg har en saltvandskølet Volvo Penta, som... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det størst problem med en motor i den størrelse, er jo at hvis det skal være noget med en varmeveksler eller bowmankøler så er de jo til meget større motorer.
Mindste bowman hos MMC.dk er til 60Kw motor og kun 1559,-. Men så kommer der en søvandspumpe og en ny termostat til motoren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvad med at sætte en traditionel køler på fra en lille bil. f.eks fra en vw polo m/ el blæser.Den køler jeg har liggende er fra en ca 40hk 1.0L polo hit og måler BxHxD 560x360x220 med ventilator. De fås vel billigt fra den lokale autoophugger.
Det kan da lade sig gøre, men da der er normalt ikke ret meget plads i både. Vil det være upraktisk, og søvand er der jo masser af
Og den luftmængte der skal til køleren vil give en del ekstra larm
Ja luft larmer når det skal gennem ventilationsanlæg

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

En elektrisk cirkulations pumpe koster ca 1000 kr

Pinballs

Har også gået og tænkt på at lave min md 7a om til ferskvand, selvom den kører fint som den er. Min er plan er at smide en johnson elektrisk cirkulationspumpe (1000 kr) og den mindste oliekøler i palby som varmeveksler (1300 kr) Hvis man monterer en ekspansionsbeholder er det ligemeget om det er til olie eller vand (samme princip), og tæring forhindres med glukol. Pumpen monteres på generatoren så den altid kører når motoren er tændt. 
ca. (2300 kr) + ekspansionsbeholder og slanger

Tror det kommer til at virke fint.

 


DoGK

Annonce
Hej. Mit indlæg handler ikke om ovenstående, men er et spørgsmål i samme boldgade. Jeg har en ferskvandskølet VP 2002 som jeg har købt brugt og nu er ved at montere i den sejlbåd jeg er ved at renovere. SKAL ekspansionsbeholderen sidde som det højeste punkt eller er det godt nok, at den sidder næsten øverst? Når jeg spørger, er det p.g.a. at jeg har begrænset højde i motorrummet, og vil være ked af at skulle have beholder til at sidde udenfor motorrummet. Mvh. Carsten
den skal sidde øverst.
Jeg valgte en gennemsigtig plastbeholder og anbragte den på toilettet, så var den let at kontrollere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tvivler også på den helt store effekt, ved at skylle med ferskvand, men den er dog tilstede og hvis det er nemt at lave, uden de store omkostninger, er det bare at gå igang.
Den store effekt ved ferskvand er jo nok tilsætning af rust inhibitor/kølevædske og en system med vand der ikke er iltet.
Den skal som udgangspunkt sidde højest, du kan måske få det til at virke ved at lave udluftningsstuds på det øverste punkt og så lave midlertidig påfyldning som er over niveau af øverste punkt, når du fylder vand på. Men det er ikke måden på det, det giver kun problemer og besvær.
Hej
Ja jeg har nu ekspansionsbeholderen siddende ca 10 cm under Bowman kølerens påfyldningsstuds, og det fungerer fint. Man skal bare sørge for at forbindelses slangen er fri for luft.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis