pudsemørtel er svært

jeg fik en fantastisk ide om at jeg "lige" ville rette de gamle kælder vægge i mit hus.
og troede bare man lige kunne banke de gl. puds af og så pudse dem op igen.
MEN... jeg anede ikke at der var så svært at pudse. jeg har købt nogle poser Maxit tør pudse mørten, som jeg ville pudse første lag med, jeg har prøvet at trække det op med et stift filse brædt, men det kan man åbenbart ikke, så jeg sidder med en lille murerske og forsigtigt lægger lag på lag på en fugtet væg.
kan det virkeligt passe at det er så svært at pudse op, eller er der en som har et godt råd, eller bliver jeg jo aldrig færdig :-)

Dinosen

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Al begyndelse er svært, men det er kun i begyndelsen.

Ja, man får bestemt respekt for de murertampe - det kræver håndelag og rutine at pudse.
Min erfaring er begrænset, men dog nok til at jeg kan leve mig ind i din situation. Du skal med en murerske komme pudsen på dit pudsebræt og trække pudsen på nedefra og op.

Og så har de murertampe et langt pudsebræt som jeg vrider min hjerne for hvad hedder, til at udligne ujævnheder med.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Jeg skulle i gang med at reparere vores facade og på min pose stod der et max blandingssforhold vand/pudsemørtel. Forholdet var _alt_ for tørt, det var ikke til at få op på væggen uden at smøre små portioner op klump for klump med murerske.

På nettet fandt jeg siden et par videoer som gav mig men indikation om pudsemørtels konsistens- dem skal ikke kunne stå af sig selv. Videoen lærte mig rigtig meget og jeg kunne nu få pudset op uden problemer..

http://mur-tag.dk/index.php?id=22

Når du har trukket pudset op, bruger du et vaterpas som retholdt og fjerner overskydende mørtel, til sidst bruger du et pudsebræt. Til at trække pudset op på væggen bruger du helst et bræt i stål, selvom et almindeligt også kan gøre det.


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

ja der skal lidt øvelse til men det er ikke så svært
nu ved jeg ikke hvor lang din væg er og hvor tykt et lag du
skal have på.
men som jeg fik at vide af en mure da jeg skulle gøre det i kælderen
(skulle ramme samme lagtykkels som det gamle)
var først at lave nogle lodrette ledere med ca. en meters penge imellem
og når de var tørre så kaste første lag på (lige sikre sig der ikke er noget
der er for højt i forhold til lederne) også lad tørre til næste dag hvor andet
lag blev kastet på og afrettet med et lige bræt der blev trukket frem og til
bage nedefra og op. (ligesom når der rettes sand af til fliselægning)
tilsidst blev det lige jævnet med et større pudsebræt ført rundt i cirkler
da det hele var tørt fik det en gang sandspartel for at blive helt glat

en god ide når du skal lave lederne er at have rigtig lang lige bræt
så dine ledere bliver bliver rette i forhold til hinanden så din væg
bliver lige når du kikker hen ad den

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

ja, jeg har fået et helt andet syn på de "Murertampe"
jeg har prøvet at trække det på men det flader af og smuldre, så jeg tror må tage det ske for ske

Dinosen

Super Link. der kan jeg se hvilke konsistens ham i videoen havde, og den var en del mere vandet end en min, hvilket jo kunne forklarer hvorfor mit ikke kunne hænge fast på vægen. men i følge anvisningen på posen med mørtel skulle der stor set ingen vand i, så jeg tror jeg prøver igen i morgen. mange tak for et godt råd.

Dinosen

Annonce
tja, det lyder jo enkelt ,
så jeg tror jeg fortynder min mørtel, og skruer nogle pinde ind i vægen og prøver at trække op efter det.
tak for rådet

Dinosen

nej Dinosen
du kan godt bruge lister der bliver loddet ud og flugtes ind med hinnanden
men det er faktisk nemmere/hurtigere at gøre det med mørtlen alene
hvis man lige fanger ideen i det

konsistensen på din mørtel må verken være for tør eller for våd
når du kaster op men det får du hurtig fundet ud af i forhold til
hvad du syntes er nemmest at arbejde med

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

mit problem i dag har bla. været at når jeg har prøvet at pudse med den bløde filse svamp er det stadig meget ujævne. men jeg kan jo stadig nå at rette op på det  når jeg er helt færdig med grov pudsning og skal til at fin pudse.
jeg er dog lidt nervøs for om mørtlen hæfter godt nok på vægen, men det må tiden jo vise

Dinosen

brug bare et alm. pudsebræt når den tid kommer
husk det skal lige have tid til at sætte sig så det
ikke er våd når du begynder med pudsebrættet
og der skal ikke trykkes ret hårdt når du gør det

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er vist noget med at du kan give mørtlen en sjat sulfo for at gøre den mere plastisk, jeg har ikke prøvet det, men skulle være et gammelt murertrick.

Når du begynder at gå over den pudsede flade med pudsebrættet, kan du evt. vådte det lidt (pudsebrættet). Hvis det er et helt nyt pudsebræt, kan du slibe det lidt med grovt sandpapir, for at gøre det lettere at arbejde med.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis