Dør til forkahytten - råd til limning...

Hej.

Allerede sidste år ville vi have bygget os en ny dør ned til forkahytten. Finéren hænger i laser, og døren ligner rent ud lort  Det er formodentlig den originale dør fra '72.

Her i vinter baksede vi jo så rundt med en kæmpe isblok, der havde samlet sig i presenningen, og den har lavet et ordentligt hak i døren, så nu skal det altså (snart) være.

Vi regner med at bygge den nye dør op af 3 mm østen-finér og 10 mm lister (Jem og Fix), formodentlig fyrretræ. Alt skal naturligvis have gavmilde mængder skibslak efter samlingen, så det holder et par år.

Når vi nu skal samle finér og lister, hvad skal vi så bruge? Umiddelbart står valget mellem almindelig snedkerlim til udendørs, og så 2 komponent epoxylim.

Vi hælder selv mest til epoxy'en, det er lidt mere bøvlet at bruge, men holder også 'uendeligt længe'. På den anden side skal det jo ikke klare nogen belastning af betydning, blot en masse åbne-lukke.

Så hvad ville I andre bruge til et projekt som vores?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En 3 mm. bliver da noget værre slaskeværk, næh du skal op på mindst 10 mm. i tykkelsen for at det kan holde til noget, og så skal du bruge mahonig lister, det andet er noget klamp. Du kan få en expanderende lim der er kogefast og som stadig kun er enkomponent, den er lige så stærk som epoxylimen og er lidt lettere at arbejde med. Den sidste jeg købte var af mærket Duracoll.

V.h.  Håndværkeren

Den gamle (originale) dør er lavet i 3 mm krydsfinér på en ramme af noget andet træ. Næsten som de 'pap-døre', man satte i parcelhusene i 80'erne

jamen når du nu er igang så lav den ordentlig
det er det samme arbejde og så vil det holde væsentlig bedre :--)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej albino
Jeg har lige være samme tur igennem. Mine fyldninger var 4mm plus finer sat ind i en ramme. Jeg tænkte, at hvis det kunne holde fra 78 til nu, var det vel en ok måde at gøre det på. Jeg brugte en pu-lim. Der er sikkert nogen, der vil sige, at man ikke kan styre den, men med forsigtighed kan det altså godt lade sig gøre. Hvis du skal bruge mahogni har jeg lidt rester liggende.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hvis rammen er ok, kan du jo nøjes med at skifte fineren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
@RH: Lyder godt, takker for tilbuddet, kan være vi gør brug af det, hvis vi lige mangler en stump, der er jo ikke så langt

@Lynæs: Jo, det kunne vi måske, men vi har en plan om at lave døren om til en to-delt, a la stalddør, og sætte en ventilationsrist i.

Så ville det da også være meget nemmere at lave døren i en massiv plade, og så få skåret den skråt der hvor den skal deles.
Ja men slet ikke så sjovt at lave

Du siger bare til, jeg kan tage det med i havnen, hvis det bliver aktuelt. Har også finer hvis det er. 

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også