Peugeot 405 kan ikke speede op + kølevandstemperatur

Hej,
Min peugeot 405 fra 93 har fået problemer. Gennem noget tid har kølevandstemperaturen været højere end normalt. Kører jeg omkr. 90 kmt, er den på 90 grader, men kører jeg 100-110 kmt stiger den til 100-105 grader. Derfor har jeg noget tid ikke kørt meget hurtigere end 110 kmt, når jeg er på motorvej. I vinters bad bilen om nyt kølevand, da den åbenbart var løbet tør. Jeg var så dum udelukkende at hælde kølervæske på uden at blande med vand, da jeg tidligere på vinteren havde haft problemer med isklumper. Kan det være derfor, at kølevandstemperaturen nu er forhøjet?

I dag ville jeg forsøge at køre en tand hurtigere for at se, hvad der skete med kølevandstemperaturen. Min plan var at køre de tilladte 130 kmt på motorvejen, men ved 120 kmt kunne jeg pludselig ikke få mere fart på, hvilket ellers aldrig har været et problem før. Kølevandstemperaturen lå her omkr. 105 grader. Kan de 2 ting have noget med hinanden at køre? Jeg tog hurtigt farten af til ca. 100 kmt og havde derefter svær ved at komme højere op. Efter få minutter kunne jeg igen køre 110 kmt, inden jeg kørte fra motorvejen.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som du skal ha lavet topstykket på den.
Hvorfor den ikke vil tage gas og løber varm, ved jeg ikke. Men det er i hvert fald ikke fordi du har hældt ren kølervæske på den.

De to 405'ere, vi har haft, og også vores nuværende Xantia, som har samme motor som 405, kører med ublandet kølervæske i systemet uden problemer.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

En termostat, der ikke åbner ???
Ublandet kølervæske er ikke særligt smart. der er ingen kølings effekt i kølervæske. det tilsættes for at motordelene ikke skal ires op af vandet samt frostsikring.

Kunne godt lyde som top - Hvad farve er udstødnings røgen ved kørsel ryger den meget.
har du prøvet at hive oliepinden op og kigge efter? Hvis den koger vand af, kunne det måske være din termmostat der står lukket eller din vandpumpe, d- er har ædt rotorbladene. Hvis du ikke allerede har sprunget en toppakning, er den på vej, hvis do bliver ved med at køre

 

Udstødningsrøgen ser helt normalt ud. Jeg har ikke længe haft problemer med at kunne sætte fart på bilen. Nogle gange slår måleren til kølevandstemperaturen nogle mærkelige og meget pludselige slag. Eksempelvis kan den i ét hug ryge fra lige over 100 grader og ned til 90 grader. Som regel ryger den kort efter lige så hurtigt tilbage igen til de 100, men en sjælden gang imellem bliver den omkring de 90 grader.

Er der en måde, hvorpå jeg kan tjekke, om der er noget galt med toppakningen?
I øvrigt snakkede jeg for noget tid siden om min bil med en mekaniker. Han sagde, at jeg selvfølgelig skulle holde øje med bilens temperatur, men at det intet betød med den forhøjede kølevandstemperatur, så lang tid den bare ikke gik i kog, og jeg holder ind til siden straks, hvis advarselslampen skulle tændes.
Der findes et måleapparat, hvor man suger luften fra køleren igennem noget væske, som skifte farve ved udstødningsrester i luften, der står inde i køleren. Det er en måde.

En anden metode er, at få en hjælper til at voldtage bilen en smule.
Start den varme motor, træk den gode håndbremse, sæt bilen i 5. gear, giv lidt gas og slip koblingen langsomt med øget gasgivning indtil motoren opgiver.
Under denne manøvre, står du ved siden af bilen og kigger ned i den fyldte ekspoansionsbeholder. Hvis vandet stiger betydeligt, og værre endnu at der kommer bobler, ja så er toppakningen kaput.

Jeg tror din toppakning er kaput.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er ikke så interesseret i et voldtægt af motoren

Jeg har derimod taget dækslet af til vandet og ladet bilen stå i tomgang. Ind imellem har jeg gasset den op, indtil jeg nåede de 90 grader. Her kogte vandet ikke det mindste. Da jeg fik den op til 100 grader kom der små bobler, men de stoppede igen hurtigt, da vandstanden faldt en smule. Jeg havde på forhåndt hældt lidt vand på bilen, og kom ved et uheld til at hælde en tand for meget på, og da bilen havde skilt sig af med dette, kom der ikke flere bobler.Temperaturen faldt her til 90 grader.

Skulle der ikke komme flere bobler, og skulle vandet ikke decideret bringes i kog, hvis toppakningen var gået?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis