Svejseværker til hobbybrug

Hej.

Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud til 500 kr. Et lille, handy ét til elektroder op til 3,5 mm med svejsestrøm 40 - 80A

Vores nabo har kigget på en MIG-svejser uden CO2 i Bilka. Hvordan det lige hænger sammen, ved vi ikke, men vi gætter på specialtråd, hvor der er noget anti-oxyderingsmiddel inde i tråden, ligesom flusmidlet i loddetin.

Jeg sidder så og tænker: Kan de overhovedet bruges til noget i praksis?

Og nu tænker jeg udelukkende hjemme-/hobbybrug, ikke folk, der jævnligt ligger og svejser i karosseriplade.

Hvis vi nu for eksempel skulle bygge et nyt understel til 'styresofaen' i vores båd. Svejse et par rør sammen med noget vinkeljern i ikke alt for store dimensioner.

Skal man 2 -3 gange om året lodde en ledning på et spadestik, går man jo heller ikke ud og køber en termostatstyret Weller loddestation til et par tusinde kr. Her fungerer en 50W fra Harald Nyborg jo glimrende.

Så kan de små svejseanlæg noget, eller er det penge lige ud af vinduet?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
De små elsvejsere, er udmærkede. dog kan det være svært at tænde elektroden, da tomgangsspændingen ikke er så høj.
Esab svejseelektrode 43.32 er rigtig fin til de små maskiner, en 2.5 mm elektrode har et strømområde fra
50 - 110 amper.
(så det med at den fra Lidl kan klare en 3.5 mm elektrode, holder nok ikke)

Jeg ville dog kikke efter noget brugt, de er ikke i høj kurs, så man kan få et rigtig fin apparat, for få hundrede kr.

mvh jens
Åh ja, at få elektroden tændt...

Jeg mindes det svejsekursus, jeg var på for 20 år siden, en del af Maskinteknisk Værkstedskursus, man skulle igennem, hvis man skulle læse til Teknikumingeniør, uden en håndværksmæssig baggrund...

Der var en speciel elektrode, der var særlig god til lodret stigende. Vistnok en basisk, der hed 48.15, den skulle stryges som en tændstik, og for os nørder var det første, der skete, at den tændte, brændte sig fast på emnet og svejseværket stod og sagde Mmmmmmmmmmmmm

Men det er selvfølgelig noget møg, hvis de små svejseværker ikke er gode til at tænde elektroderne. Som at have en jubilæums-Zippo: Den tænder hver 25. gang

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nu kan du ikke få noget der er meget tyndere end karosseriplade at svejse i
men skal du op i noget tykkere matriale ville jeg nok overveje et anlæg
på 150-180 amp som minimum men så begynder møllene jo også at brokke sig lidt
nede i mulvarpen :--)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej
Efter min mening er 140 ampere minimun, hvis man vil op i en 3.25 mm elektrode.
Jeg har selv et gammelt Esab "æg" på 200 ampere, jeg bruger det aldrig over 150 ampere, da de tykkeste elektroder jeg har er 3.25.
De små svejseværker, dur ikke til basiske elektroder.

Som før nævnt, prøv at kikke efter et brugt.

mvh jens
jeg ville nok fortrække en svejseværk på mindst 160 amp.

så man kan svejse de gængse matrialer der forkommer i hjæmmet

når du skal bygge en undetstel til styrestol er de små "lommesvejser"
som skal kunne holde til "bølgedansen" ud i havet.
uden at den skulle falde fra hinnanden i "svejsesømme"!
er lige i underkanten men bortset fra migatronic som kan ses i haral nyborg.
som kan klare 160 amp. den lille grønne er perfekt til hjemme brug
hvis pengene rækker til.!

men elektrode svejse er lidt svære at styre den kræve lidt øvelse at svejse
men ok elektrode er næsten de bedste til at tænde med et lille strøj
alla tænstik.!
end co2 svejser
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej

Hvis der skal svejses til en båd, skal det vel være rustfast stål?

Her er en co2 svejser jo ikke umidelbart velegnet, medmindre man har et lidt kraftig værk, dessuden kræves der jo både en rulle rustfri tråd,og noget Argon beskyttelsesgas.

Der findes dog rørtråd, som kan svejse rustfast uden beskyttelses gas. (jeg har faktisk en 15 kg rulle stående) Men det er ikke så velegnet til tynde materialer.

Jeg bruger selv Esab OK 63.30 elektroder, til rustfast, de er fantastisk nemme at svejse med.
Jeg har dem i 2.00 mm og i 2.5mm, man kan sagtens svejse i 1.5mm plade, det kræver lidt øvelse, og et svejseværk, med fininstilling, (eller trinløs)
Vær opmærksom på at et elektrode svejseværk, kun bruger 2 faser på 380 volt, så på en 16 amp sikring kan jeg kun køre på omkring 160 ampere på min svejser.
Så på 220 volt kommer man nok ikke længere op end omkring 100 ampere.(medmindre der er fusket så svejsespændingen er lavere)
Jeg mener min ligger på en tomgangsspænding på 70 Volt og en svejsespænding på 50 volt.

mvh jens

alternativ til CO2 og elektrode svejsere.
er der en der heder tik svejser der ingen der skal bruge argongas
og tilsat tråd .! der gæller det om at få metallet til at løbe sammen
eller den sværeste den ilt og gas brænder (gas svejser) med tilsat tråd.
når det er til rustfri stål.!
Først, den billige elektrodesvejer duer ik !
Jeg har været certifikat svejser, har både HLO45 i elektrode og mag og må f.eks. svejse de gasrør der ligger i din indkørsel men kunne ikke ligge en lille klat på min mors tørrrestativ med en 2,5mm esab elektrode i.

Du skal bestemme dig for hvad du vil kunne svejse, overordnet er elektrode flexibel i matrialevalg og co2 i tykkelse, co2 er desuden nemmere og pænere.

Det co2 du næver ville godt kunne svejse et tørrestativ eller tyndt vinkeljern/rør men ikke sofa i din båd eller almindelig vinkeljern.

Jeg har et lille 125amp esab co2 som i mine øjne er perfekt til hobby i den lave ende, dette kan fås klar til under 2k.
Men det kan som sådan ikke svejse rustfast, det vil sige det kan det fint men med sort tråd der ruster, skal der noget rustfast tråd der duer i løber det op i det dobbelte.

Et godt elektrodeværk ligger under 1k på dba, til det kan du nærmest få elektroder til alle matrialer f.eks. rustfast til bådsofa eller støbejern, aluminium. Men det er tilgengæld ikke bare lige at putte en pind i og svejse, det kræver øvelse specielt i tynd matriale og stillingssvejsning og til dels osse svejsning i andre matrialer kræver MEGET øvelse og osse lidt teori.

Så på trods af elektrode kan svejse i alle matrialer uden større udgifter til tråd/gas vil jeg altid anbefale et lille brugt co2 værk med rigtig gas til hobbyfolket og hellere et gammelt kendt mærke end nyt kinesker, det er jeg overbevist om du vil blive mest glad for og hvad din bådsofa angår så få en med adgang til de rigtige maskiner til at svejse det eller gi dine svejsninger en gang godt beskyttende maling.

Tig er både dyrt, svært og bedst i tynde matrialer så det er i mine øjne ikke et alternativ til hobbymanden.

Rider der kan godt laves en god og pæn svejsning med de billige svejsværker som Albino spørger om. Det tager bare meget længerer tid end det vi certifikerede svejser er van til.

 

Men men den grundighed som Albino lægger i det ting han laver (her kun set det der er postet herinde) er jeg sikker på at han også har tålmodigheden til at lave en sofaunderstel i rustfaststål svejst med en 1,5 - 2 mm elektrode og mange små fine strenge. 

Og det er sådan det svejseværk han spørger til skal bruges.
Personligt vil jeg nok også købe noget større, gerne en 400-500A kempi der kan alle 3 ting.

Og at TIG kun skulle være til tyndt gods siger bare mig at du ikke helt ved hvad de forskellige bruges til.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg købte for mange år siden et elektrode anlæg i Harald Nyborg.. det stod til 299 kr. og jeg tænkte at det kunne jeg godt bære hvis ikke det virkede ordenligt...
Jeg kan ikke huske hvor tynde de elektroder var jeg endte med at bruge..
Men jeg fik svejset mange ting med det.. Det var let at tænde med tændstikmetoden og man lærte hurtigt taget så de ikke brændte fast..

Tynd plade var ikke let at svejse i uden at brænde hul. Men selv i tykt gods lavede jeg svejsninger der holdt som en proff..

Faktisk fik jeg lært mig selv at lave svejsninger hvor alle skaller sprang af med et enkelt hammerslag..

Det var da lidt bøvlet og langsommeligt.. og nogle gange skulle man lige fjerne lidt igen med en vinkelsliber, men jeg var glad for det.

Maler man det hele med noget epoxy eller andet to komponent så kan det sagtens holde i et skib..

Og hvis du nu køber det, så lad være med at vise det frem til en proff svejser med mindre du vil have et langt foredrag om hvor meget bedre et anlæg til mange tusinde kroner er og at du faktisk kun har købet en udulig vægtklods til din ankerline..

Jeg tror ikke du vil fortryde det. Det er sgu dejligt, selv at kunne få noget jern til at sidde sammen uden 10 sekunders lim.

Men regn med at du lige skal have et nummer tyndere elektroder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også