Veligeholdelse af stævnrør?

Hvad gør I andre for at vedligeholde stævnrør og aksel. Er der noget man bør tænke på? Hvad bør man gøre forår og efterår? Bør man have professionel service og med hvilket interval?
Jeg tænker her på et vandsmurt stævnrør.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Har ikke en brik forstand på det, men har en i båden. Der sidder en art af en fedt presse ( tror jeg det er ) ? Hvor tit og hvor meget og hvad slags ?

Gør det rigtigt fra starten!

Det er lidt vanskeligt at afgøre, det afhænger af hvilken type stævnrør det handler om, men generelt bør man lige prøve at vrikke lidt med skrueakslen og lejet ved skruen må ikke have noget slør, den indvendige pakdåse bør tjekkes med jævne mellemrum for at se om den er tæt.

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er tale om to vidt forskellige stævnrørs typer. På de vandsmurte skal der ikke fedt eller olie i, der skal sidde en eller to cimmerringe i en bøsning hvor akselen kommer ud af røret. Og sålænge der ikke kommer vand ind den vej er alt iorden på det vandsmurte.
Hvorimod det fedtsmurte skal have et skud fedt hvergang motoren startes på en ny tur. Der skal der skrues ned til man mærker lidt modstand på pressen og så skal den have en omgang mere.
Hvad er en cimmerring?
Skrevet af koba på 26 apr 2010 14:38
Hvad er en cimmerring?

Der skulle have stået simmerring, det er en tætningsring

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis