Planering af have til plæne

Jeg er ved at fræse min gamle plæne om efter at en del af den har været gennemgravet pga. etablering af jordvarme anlæg. Vi har ca. 6000m^2 med nogle frugtræer på arealet. Arealet er skrånende en lille smule. Problemet jeg står overfor er at efter nedgravning af jordvarme slanger er arealet blevet meget bulet, og det vil ikke være godt at så græs i dette. Hvordan får jeg det bedst og lettest afrettet? Nogle steder er der 50cm dybe fordybninger, så håndskovling vil ikke være færdigt før jeg er pensioneret om en 30 års tid.
Jeg har en Kubota minitraktor med frontlæsser og efterhængt fræser. Jeg har også nogle paller, men disse er bedst egnede til den sidste fine planering.
Nogle ideer til hvordan jeg får en pæn plæne ud af dette søndergravede areal?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kontakt en maskinstation, de har grejet.
Eller lej grejet hos et værktøjsudlejningsfirma.

allan
hvis du har en minitraktor med frontlæsser ville jeg nok bruge den til at rette de helt store huller op med.. Så kommer der godt nok spor efter maskinen, men det kan jo reddes igen.. når det hele er rettet godt ud har du også kørt jorden sammen igen og det er jo ikke det værste.. så kan du evt fræse en sidste gang med maskinen, evt en mindre fræser også ellers rette af med alm hvis.. ved godt det er mange Kvm men det er enten for hånden eller leje grej der er egnet til det

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

ja brug minitraktorens frontlæsser
til lige at flytte jord fra de værste forhøjninger
til de største huller og så tip frontskovlen og sænk den
ned så du bruger den som skraber imens du bakker (det gør alle entrepanøre hver dag)
når du så har fået planeret nogenlunde så ta en tur
med den efterhængte fræser , der efter kan du bruge
ijern/palle med sten til den sidste planering inden
det hele skal rives over så du får fjernet alle småsten/osv
i overfladen inden såning af græs

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, hvis du følger Høvlebænk´s fremgangsmåde, kan du sagtens klare det selv med den lille frontlæsser.

Først rette det af med frontskovlen, og herefter fræser det igennem gerne på kryds og tværs, så evt. ujævnheder bliver trukket godt ud.

Og til sidst kan du så planere det evt. med paller med fladen nedaf, som er yderst effektive til det da den flytter overskydende jord til hullerne.

Så skal du nok få en flot plan plæne ud af det.
Annonce
Jeg er PT. selv igang med at rette græsplænen af, jeg lejede en minigraver fordi jeg havde 9 store træstuppe stående rundt omkring i haven og græsplænen, efter jeg havde gravet rødderne op lignede min have noget eks præsident bush og nogle atombomber kunne have udrettet.
men efterfølgende fræsede jeg haven igennem med sådan en Newholland fræser hvor fræseren var monteret efter hjulene, den blev fræset igennem på kryds og tværs da jeg også havde en meget ujævn plæne, derefter har vi revet og revet og revet, og nu om 5 minutter får jeg de gamle på besøg så der går vi igang med pallen og ca. 25 hjulbøre :-) jord. og det med pallen virker glimmerende en EU palle evt med et var fliser på så der kommer lidt ekstra vægt på.

God fornøjelse.

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej Boef. Jeg har været i næsten samme situation.
Hjemme hos os har vi netop fået etableret jordvarme, og ligesom dig også haft bulede og meget bløde render rundt om huset. Vi har haft en traktor på besøg og fået fræset alt op. I forhaven sank terrænet en smule, og vi har derfor kørt 15-20 cm. muldjord på, så det er klart til græs.

Omme bag huset, har vi revet alle løse rødder, sten osv. op af det fræsede areal og så har vi fordelt jorden efter bedste evne med riven, og trampet hele området ned med vores store gummistøvler Til sidst er det hele blevet trukket over med en palle og et par unger ovenpå, jorden fordelt lidt igen, og i weekenden lykkedes det at få plantet græs. Så satser vi på at det ikke sætter sig alt for meget i løbet af året.

Håber det hjalp
JEg fik fræst igennem på kryds og tværs, trukket jord rundt med frontlæsseren på en traktor, og til sidst trukket jævnt med en palle efter havetraktoren og til aller sidst revet med en rive, sået og revet igen. Alt så godt og jævnt ud, græsset er kommet, men nu er plænen meget bulet. Problemet lader til at være at entrepenøren ikke skrabede muldjord af inden han begyndte at grave jordvarmeslanger i. Hermed er der kommet meget muldjord i renderne og generelt er der stor variation i muld laget rundt omkring i haven. Derfor sætter det sig forskelligt. Så nu skal der topdresses til den store guldmedalje.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis