skurvognstræk til kugletræk omformer?

hej!
først lige engang vil jeg sige fedt forum... :-)
håber der er nogle gode råd at have herinde med mit problem...

og nu til mit spørgmål
jeg har fået skaffet vores folkekøkken her i aarhus en gullashkanon/feltkøkken til vores større arrangementer, nu er der bare det at der er et skurvognstræk på feltkøkkenet og at lige netop det træk er der ikke mange af i vores omgangskreds. jeg har hørt fra venner om at der skulle eksisterer nogle omformere/convertere til kugletræk... selvfølgelig skal den kunne trækkes også med kugletræk (den vejer alligevel 1,2 t) men det er trods alt nemmere med en kraftig bil end at skulle køre rundt og finde en traktor hver gang vi skal ud med folkekøkkenet... er der nogen derude der har hørt om dette før? kender noget til det?
vi har prøvet at ringe til en anhænger reperatør, der sagde at det kunne vi ikke og hvis vi prøvede ville det blive afsindigt dyrt... ved ikke helt hvor han ville hen med det... ALT KAN LADE SIG GØRE! :-)

jeg håber i derude kan hjælpe et folkekøkken som vores... :-)

her er et billede af trækket, vognen og min chauffør :-)

selvgjort er velgjort!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et såkaldt Natotrækøje.
Til Land Rover kan man få en tilhørende krog siddende i den rette højde.
Du kan ikke rigtig køre med det trækøje efter en alm. bil, hvor krogen sidder alt for lavt.
Vil du bruge den efter en alm bil, skal trækstangen ombygges, så øjet kommer meget længere ned, og der har anhængerreparatøren ret, idet synsfætteren vil være meget nervøs over at skulle tage stilling til det projekt. I hvert fald skal I ikke køre hen til den nye erhvervspraktikant i synshallen!
Yderligere er der det problem, at du kan ikke indregistrere den som synsfri træk med den sammenkoblingsanordning, men skal synes sammen med hver enkelt bil i fast sammenkobling.
Til Land Rovers lidt ældre typer findes der skurvogns trækøjer, men de er ikke beregnet til det øje du der har, idet der bliver alt for meget slup, pg vil sidde for lavt. Det er ikke et almindeligt skurvognstræk.
Vær i øvrigt opmærksom på, at traileren kan være beregnet til 24 volt, hvilket dog er ret enkelt at omgøre.

Men enig, alt kan lade sig gøre og nu har du lidt at arbejde videre på. Det lettteste og rigtigste er at få fat i en ældre Land Rover med natokrog til formålet.
Skriv igen, hvis du mener jeg kan uddybe et eller andet!

Med venlig hilsen
ktm

tak for svaret kim!

nu må man så se om man kan finde nogle med en gammel land rover :-)
men ja det er ikke det mest enkle at skulle få transporteret rund... vi hentede den også med en auto trailer :-)

mvh
hp

selvgjort er velgjort!

Se f.eks. her:

http://www.dlrk.dk/

Det plejer at være hjælpsomme folk.
(Og de elsker at vise deres køretøjer frem.)
kan nato trækkrogen ikke skaffes løst og så boltes
på en 3500kg ladvogn har set flere lignende arrangementer
på sådan nogle hvor også den alm. kuglekrog sidder
det er vil bare et spørgsmål om at bolten skal passe
i størrelsen ligesom når på forvogn-hænger
mener der førhen var et par forskellige størrelser
men ved ikke hvordan det er idag
men prøv da at snakke med et lastvogns værksted
om det ikke kan skaffes

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hejsa. Du har ret: Alt kan lade gøre.

Så vidt jeg er orienteret må man gerne transportere uinregistrerede Arbejdsredskaber forudsat at man holder sig til max 30km/t også efter en bil. Det være sig en flishugger, betonblander eller et folkekøkken. Redskabet skal "bare" være forsvarligt lavet, men hvis trækket m.m. er udført forsvarligt og du sætter en lygtebom på skulle der efter min bedste overbevisning ikke være noget galt i det.

Her i byen har nogle af foreningerne i en del år stået en flagalle ved festlige lejligheder. Disse flagstænger er der blevet lavet en vogn til og denne vogn passer på en alm. angængertræk. Mener at vedkommende der lavede den forhørte sig ved myndighederne for at være sikker på ikke at komme galt afsted.

Går ud fra at der måske ikke er de store penge at skyde i projektet? Prøv at hør et stort campingcenter ad om de ikke har et kugletræk liggende (det skal jo kunne klare de 1,2t) og så finde en smed der synes det kunne være sjovt at hjælpe. Så vidt jeg kan se skal de to rør "bare" skæres over to steder og svejses sammen igen, således at trækket kommer ned i korrekt højde. Øjetrækket udskiftes med førnævnte kugletræk og så er I kørende. Kan ikke lige gennemskue om der er påløbsbremse, men hvis der er burde det også kunne virke med lidt fingersnilde.

mvh
NS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
kermit_369.

eller udskifte træk "akslen" med nato øje
med en ny træk"akslen med kugletræk (anhængertræk).!
muglighen ligger afhængige af "krog højden"

men en landrover bliver et godt par med bolttræk til cullash kanon.
Nu er det vel et spørgsmål om at det skal være nemt fremfor at "se godt ud" som jeg da tror en Landrover ville gøre foran køkkentet.
MEN I må da nok give mig ret i at det nok vil være nemmere at finde en frivillig der kører i en Kia, Hyundai, Suzuki eller anden form for 4-hjulstrækker som også kunne trække køkkenet, hvis den kunne spændes på.
Afhænger selvfølgelig lidt af hvor tit køkkenet skal ud at rulle. Er det en gang hverandet år eller er det 10 gange om året? Er det det sidste ville jeg få trækket lavet om.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis