Slidske til træpiller.

Jeg har rodet mig ud i at lave en slidske til min nabo, så han kan gelejde træpiller fra sit magasin på loftet ned i magasinet på stokeren.

Det skal starte med en firkant ca 100 x 200 mm i loftet i fyrrummet/bunden af magasinet på loftet.
Firkant, for at kunne have et skydeskod til at lukke med, når stokermagasinet er fyldt op.
Denne firkant skal straks gå over i en runding, for at kunne spænde en ca. Ø 200 mm slange på, som skal føre pillerne over i stokermagasinet.

Hullet i loftet sidder forskudt ca 100 cm fra stokeren, hvorfor der ikke kan arrangeres et direkte nedløb i stokermagasinet.

Er der nogen, der kan komme i tanke om et eller andet standard, der kan bruges eller tilvirkes.
Der skal helst være en krave for oven, så røret ikke dumper igennem loftet, men det jo svejses på.

Det er lidt svært at beskrive, men spørg, hvis jeg skal forsøge at uddybe.

Med venlig hilsen
ktm

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan du ikke lave det med 200mm spirorør hele vejen de har da både knæk og
den krave du efterlyser i sortimanget så vidt jeg husker
og så skal det hele bare skrues eller popnittes sammen
og hvis du ikke kan få kraven klipper du bare en række snit hele vejen rundt på
3cm længde og bøjer 90 grader så har du kraven der kan skydes igennem oppefra
og skrues fast på den mdf/krydfiner plade du har lavet et 200mm hul i iforvejen
på pladen laver du så dit skydelågs arangement.
på den måde vil træpillerne selv trille ned hele vejen
og hvis du så laver en firkanten tragt over skydelågen så burde det køre for naboen

evt. gå op i 250 eller 300mm rør

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har tænkt på Spirorør, især fordi jeg har dem på lager, men det er det med det skydespjæld, og jeg har kun meget lidt plads i højden.
Spjældet skal være på undersiden af loftet, idet man ikke kan komme til fra oversiden, når magasinet er ftldt.

Jeg har også spekuleret i blot at lave firkanten med spjæld, og så hænge et flækket plasticrør op som slidske, som man kan svinge hen over pillemagasinet i stokeren. Men det bliver jo noget dingleværk!

Med venlig hilsen
ktm

 

jamen den er ikke så svær
kender du de blastspjæld der sidder på udsugningerne
rundt på værkstederne til at åpne og lukke for suget
ved de enkelte steder man plugger en slange fra en maskine
eller udstødning fra biler
den skal laves på samme måde bare stører

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

har du adgang til bordrundsav ?

eller falshøvl

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jo, bestemt, men der er ikke megen fjederkraft i de spjæld, og det er ikke lige til at se for mig, hvordan man kan få et rundt spjæld til at fungere inde i røret, idet der vil være et nogenlunde stort tryk på. Min umiddelbare tanke var også noget i retning af et skorstensspjæld, men det måtte jeg hurtigt opgive pga trykket fra pillerne oven på!
Og de kan slet ikke holde så meget, at de kan stoppe tilstrømningen af piller

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
nej det er ikke sådan et spjæld jeg tænker på
men et skydespjæld
du tager en plade 1-2 mm tyk metal/hård masonit f.eks på 35x70 cm
og så laver du en ramme med slidser i den indvendige side
og i de to ender er den gennemgående i pladens bredde
så laver du et hul der svare til eller med 1-2 cm mindre diameter
end selve røret, i den ene ende så det svare til at den centrere lige
over røret når den er skubbet til den ene side = åben
og når du skubber den til den anden side = lukket
så bruger du lidt af noget extra træramme, du har lavet nu du var igang
med det, til at lave et par håndtag i hver ende af pladen, så er der styr
på den.
grunden til at du ikke skal bruge tykkere plade er for at der ikke skal
sætte sig træpiller fast i rillerne forså kan den ikke lukkes

håber du kan fange ideen idet jeg siger men ellers så sig til
så må jeg forklare anderledes

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

under rammen montere du så den plade hvor den hjemmelavede krave monteres

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

her er et billed af ideen i lille udgave


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

prinsippet i det høvlebænk foreslår kan du med fordel lave i jern
svejs en firkantet ramme i en tynd ujern , med åbningen indaf i begge sider og den ene ende , og et vinkeljern i den anden ende , en plade til spjæld ( som en gammeldags fodersilo )
ovenpå rammen svejser du en plade med et hul der passer til røret , svejs så røret på pladen , så har du et færdigt spjæld med rør
nemt og enkelt
Nu ser det ud til, at vi nærmer os noget rigtigt, men nu er jeg for træt i mit gamle hovede til at kunne komme videre i aften!!
Nu er der lidt at tænke over i de søvnløse timer!!

Hvor er det herligt at kunne kaste sådan et problem op og så nogen gider reflektere på det!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis