Div spørgsmål ang lægning af flydende parketgulv?

Skal til og lægge nyt gulv.. Det er et 14mm flydende parketgulv som skal lægges oven på det eksisterende plankegulv..

SKAL det nye gulv lægges på tværs af det gamle?

Hvad sker der præcis hvis nogen "lunker" er større end de tilladte 2mm? Nogen af de eksisterende gulvbrædder "buer" nemlig lidt nedad ligesom et U.

Hvilket underlag skal jeg vælge? Og hvor tykt? Der er plads til ca 3-4mm under hoveddøren.

Der skal indbygningsskabe med skydedøre (uden sokkel) op i nogen rum, må gulvet gå helt ud til væggene under skabet når det er flydende eller må det ikke det?

Og hvis nogen har nogen gode ideer og tips man kan bruge under lægningen ville det være super..?

Er så bange for og få det til og knirke



På forhånd tak alle..
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et parketgulv på 14 mm? hmm, mon det er click-laminat? Du skal huske at lægge en membran mellem det gamle og det nye gulv, jeg har lagt dampspærre med skumlag under, og det knirker slet ikke. Du kan sagtens placere dit skab ovenpå gulvet, uden det forhindre gulvet i at være flydende. Du kan jo også have sofa, bord og tv-møbel på gulvet i stuen :o)

Du kan få flere forskellige slags underlag i byggemarkedet, men det kan ikke betale sig i længden at være "fedtet" med prisen, der er imo klar sammenhæng mellem pris og kvali på disse produkter. Skumlaget udligner også de små ujævnheder du måtte have i buede planker. Hvis dit nuværende gulv knirker, så vil vægten ved trin på det nye gulv også afgive lyd! - Her er der kun éen til at løse det...... Desværre.

Nej det er 14mm parketgulv, dem findes der da masser af?

Hvorfor skal der være dampspærre imellem det gamle og det nye gulv?

Ang det med skabene tænkte jeg at det ville skabe problemer nå det jo også var skruet fast i væg og loftet - vil det så ikke trække sig skævt når gulvet "giver" sig?

Ved godt at jeg skal fjerne de knirkelyde der er i mit nuværende gulv, er også igang med at støtte strøerne op der hvor de er sunket lidt..

Vil meget gerne have nogen flere gode råd og svar på mine spørgsmål inden jeg går igang.?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

SKAL det nye gulv lægges på tværs af det gamle?

Hvis du vil undgå løftede øjenbryn fra håndværkere som måtte besøge dit hjem og du vil bevare din boligs værdi,  skal du lægge dit gulv i den samme retning som dit eksisterende gulv. Der er jo en ganske naturlig grund til at dine nuværende gulvbrædder ligger parallelt med facaden. Det vil du også se at de gør i nybygninger hvor gulvet er lagt direkte på et betondæk.
Intet er værre end at træde ind i en overihærdig og synlig stolt gør-det-selv mands hjem og bevare den høflige facade og at skulle gå rundt med samtlige tæer krummet helt op under fodsålerne - har en enkelt gang været helt nede på en skostørrelse 37 - når man stiltiende registrer al hans klamp.


Hvad sker der præcis hvis nogen "lunker" er større end de tilladte 2mm? Nogen af de eksisterende gulvbrædder "buer" nemlig lidt nedad ligesom et U.
Hvis du kan komme til at rette bjælker eller strøer op er det det rigtige. Men hvis lunkerne skyldes slid kan de med fordel spartles op med fiber-gulvspartelmasse. Minimum tykkelsen på spartelmassen er 3mm! Så du må i gang med elhøvlen i kanten af lunken - lad være med at tro, at det går nok for det gør det ikke, spartelmassen vil med tiden begynde at knase hvis du når under 3mm. Der findes mange gode underlag, lad være at spare på det. Et godt gulvunderlag betyder meget for komforten, trinlyd og gangkvalitet.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

alt efter hvor skævt det er , kan du evt rette det op med masonit og pap
lægdet isamme retning som det gamle , og brug en 3 mm foam som underlag , der må endelig IKKE være dampspære når der er træ under , så er du sikker på at få råd og svamp
og du må gerne lade det gå ind under skabene , bare du ikke bruger længere skruer end parketgulvet , det må ikke skrues fast i undergulvet

MVH
gulvmontøren
Synes bare jeg har hørt at det skulle lægges på tværs af det gamle - men den tanke glemmer jeg helt igen..

Tror desværre ikke der er plads til masonitplader - vi har ca.17-18mm og lege med, og gulvet er jo 14mm og så underlaget oveni.

Tror jeg sliber gulvet hurtigt over en gang for og fjerne de værste lunkner og får klodset de sunkne strøer op og håber at det skulle være det..

Ang. det underlag - nu nævner i det hivde foam som underlag, men er kork ikke bedre? Eller?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
har du mulighed for at rette strøerne op er det selvfølgelig bedst , ellers var det kun lige i lunkerne jeg ville bruge masonit og pap for at rette op
hvis bare det gamle gulv er stabilt , sker der ikke noget ved at lægge i samme retning , der hvor det kan gå galt , er hvis det gamle gulv er så dårligt at det skiller sig af i samlinger så det dykker ned
foam er rigeligt som underlag , men kork er nok lidt bedre , men koster også en del mere , ellers er der også filt , det er også godt
de plader du linker til er bedst på beton , pga isoleringsevnen og gør gulvet blødere , du kan godt bruge dem , evt til at rette op med hvis du ikke får rettet strøerne til , men efekten af den er miniman når det er på gammelt trægulv
Jeg har mulighed for at støtte strøerne op de steder hvor de er sunket lidt, så det vil jeg self gøre..

Gulvet i sig selv er rigeligt stabilt, det er bare meget gammelt og enormt grimt.. Det er lagt engang i 70'erne..

Der er nogen steder hvor vi er blevet nød til og skære lidt af gulvet væk for og komme til og fræse til stikkontakter mm. Men de huller er self lappet med gulvspånpladestykker..

Det hårdt og være nybegynder når man skal finde ud af om tingene er "gode" nok

Vil gerne ofre lidt mere på underlag osv, så længe mit gulv ikke kommer til og drive mig til vanvid med knirkelyde eller lignende..
ja , så er det oplagt , ret gulvet op ved at rette opklodsningen under strøerne
vil du have en lidt bedre underlag ville jeg personligt vælge filt eller kork , men det koster jo så noget mere , men uanset hvad du vælger om det er kork , filt eller foam er det kun trinlyd det hjælper på
knirken kommer af meget ujævnt undergulv eller gnidninger mod væg , rør og elkabler
sørg for at der er mindst 7-8 mm luft hele vejen rundt , også ved rør og kabler ( gælder også det gamle gulv )så får du ikke problemer med det
og bliv nu ikke nervøs de første par dage , der kan det godt knage en hel del til det nye gulv er faldet på plads , det er helt normalt og forsvinder efter et par dage , når du går på det
Tusind tak for de mange gode råd, det har gjort mit sind mere roligt

Skal nok også få skåret det gamle gulv til enkelte steder da der er for lidt afstand til div ting..
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også