LED slange + Bil radio + Badeværelse

Hep hey!

Jeg er ved at lave badeværelse i min nye lejlighed og har derfor et par ting jeg har lidt tanker omkring:

1. Jeg har tænkt på at installere en bilradio og 2 højtalere i væggen. Skal der bruges en forstærker til det, eller kan man få dem aktive? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på bl.a. omkring strømmen til den? Kan man stadigvæk fange FM kanaler, selvom den er bygget ind i væggen?

2. Min anden idé går ud på at bygge en LED slange ind i væggen i stedet for en fuge, hele vejen rundt. Findes der noget der er produceret til den slags? Kan det holde? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

Mange tak for hjælpen og god aften!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars og velkommen på LDS.

1) Det med bilradioen i badeværelset er der flere problemer i. For det første skal den jo indbygges for at se anstændig ud. Dernæst skal den have en strømforsyning, og den skal være rimelig god, da der ellers vil komme en masse brum ud af radioen. En ekstern antenne er altid nødvendig til en bilradio. Forstærker derimod er indbygget i den, til normatl brug ihvertfald. Endelig skal højttalerne jo også indbygges i et eller andet. Dog vil jeg lige sige at auto-højttalerenheder har den fordel at de er mere fugt-modstandsdygtige end almindelige enheder. MEN...... alt i alt, var det ikke billigere, nemmere og måske også kønnere at købe et af disse her mini-anlæg til plovmand eller derunder?

2) Der er garanteret mange slags LED-slanger at få. Om nogen af den kan bruges som du vil ved jeg ikke. Husker noget med at man kan få noget fiberoptisk at lægge ned/ind i fugen, så der er små lysprikker, men det var ikke det du søgte.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det med bilradioen/bilhøjttalerne er slet ikke nogen dårlig ide. Fugt er et problem i et badeværelse, og der klarer bilradioen sig meget bedre end et almindeligt anlæg.
Du behøver ingen forstærker, det klarer radioen selv.
Det du derimod behøver er 12 volt!
Der findes masser er 230/12 volt forsyninger, så det er ikke det store problem. Jeg vil foreslå at du anbringer strømforsyningen udenfor badeværelset og så trækker 12 volt ind udefra, så behøver du ikke tænke på at strømforsyningen skal kunne klare fugt. Glem alt det om brum, hvis strømforsyningen er i orden.

Antenne: ja. Overvej at trække et antennekabel op i loftet og del det i to ca. 75 cm lange ledninger hen over loftet, det burde være nok.

MvH,

Bent.
du bor 2100 københavn. en 90cm lang ledning ud af antennestikket på radioen vil være fin. Nu ved jeg ikke lige hvilket musik du vil trygge en dej til. men overvej en dab auto radio. så er udvalget større.
jeg har ikke set ledslanger der er pæne eller holdbare. hvis du skal noget der skal du fræse en rille ind i vægen hele vejen rundt og så installere dioderne der inde fra hele vejen rundt. når du så er færdig og det virker støber du det ind i klar acryl.

Jacob
Led slanger kan monteres direkte på loftet dersom de er vandtætte nok, der er tale om 12V så der er ikke fare forbundet med det. Bauhaus har dem med bevægelsessensor så lyset tænker automatisk. Clas Ohlson har også vandtætte udgaver.
Du kan vælge at sætte dem i en stikkontakt med transformer eller selv ordne med at konvertere 220V til 12V.

Udendørs LED striber er gode nok til dit brug vil jeg tro, læs mere her:
http://www.flexfireleds.com/pages/LED-IP-Ratings%252d-LED-Flex-strip-waterproofing-explained-%252d-Waterproof-v-nonwaterproof-LED-strip-lights.html

Bornholm er et dejligt sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis