Regulering-Levetid Daikin Altherm

Jeg bor i Spanien og har fået installeret gulvvarme med 16 mm (ydre diameter) varmeslanger og nyt marmorgulv - dejligt; idet de spanske huse jo ikke er (godt) isoleret.
Jeg har også installeret den lille Daikin Altherm 5,7 KW med indedel, udedel og varmtvandsbeholder. Systemet er indreguleret og kører perfekt og med høj virkningsgrad da temperaturen ikke normalt går under 5 grader C. om vinteren. Reguleringen kører alene på fremløbstemperaturen i afhængighed af ude temperaturen, og det fungerer.
Jeg har dog en lille betænkelighed omkring levetiden for kompressoren, idet den starter og stopper meget ofte.
For tiden har vi en ude temperatur på 19 grader C.om dagen, og jeg kører med en fremløbstemperatur på 31 grader. Det betyder at opvarmningen kører med en gentagende cykel:
1. Kompressor og cirkulationspumpe kører i 97 sekunder indtil fremløbstemperaturen er 31 grader C.
2. Kompressor og cirkulationspumpen er stoppet i 131 sekunder.
3. Cirkulationspumpen kører med stoppet kompressor i 127 sekunder, hvor fremløbstemperaturen falder til 24 grader C., hvor kompressoren igen starter.
Det betyder, at hver cykel er ca. 6 minutter, og at kompressoren starter hver 6. minut. eller 240 gange i døgnet.
Reguleringen er god; men vil de mange starter for Swing kompressoren ikke betyde en relativ kort levetid for kompressoren?
Er årsagen at der er forholdsvis lidt vand i systemet? og ville det reducere kørefrekvensen hvis jeg monterer f.eks. en 50 liters buffertank i fremløb eller returløb?

Jeg vil være taknemlig hvis nogen har kendskab til levetiden på Daikins Swing kompressor afhængig af antallet af starter, der vel slider meget på en kompresser eller gør det ikke?

Med håb om et par gode svar.
Nipse

Nipse

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis